-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klare lyspunkter i nyttebil-statistikken
Ikke bare bremset nedgangen på den samlede nyttebilregistreringen i Europa – fra minus 8 prosent i august til minus 6,6 prosent i september – men for andre gang i år økte alle biler over 3,5 tonn i forhold til i fjor, med nesten 5 prosent.
Minus 17,6 prosent akkumulert etter tredje kvartal, sier ACEA i sin månedlige opptelling av nyttebilregistreringer i Europa i september.
Og de føyer til «minus 6,6 prosent i september».
Varebilene trekker ned
Som vanlig er dette bare halve sannheten. Disse tallene dreier seg nemlig om EU. Heldigvis finnes det separat statistikk både for EFTA (ca. 3,3 prosent av totalmarkedet) og UK (nesten 18 prosent av totalen), slik at vi kan regne HELE Europa.
Og da ser vi at det fremdeles er varebilene, de under 3,5 tonn, som trekker ned. I september var de i pluss med 0,6 prosent i EFTA og med 10,8 prosent i UK, men i EU lå de fremdeles 11,3 prosent etter. Dermed endte det segmentet 6,5 prosent under i september.
Akkumulert er de fremdeles mer enn 21 prosent bak i Europa. Legger man til UK og EFTA er etterslepet nesten det samme: 20,9 prosent.
De tunge drar lasset
Den store gruppen på mer enn 3,5 tonn økte med 18,3 prosent i EU i september. For hele Europa var økningen litt lavere – 18,0 prosent. Akkumulert leser man også pluss-tall nå. 1,5 prosent i EU og 1,3 prosent når du legger til resten av Europa.
Nok en gang ser vi at det er de tyngste som drar lasset. De over 16 tonn økte med 21 prosent i EU og med 21,5 prosent i hele området. Akkumulert ligger EU 4,6 prosent foran og legger du til UK og EFTA er vi 4,9 prosent foran - litt over 1.000 biler!
Det forspranget var på 2,9 prosent etter august. Med slik økning betyr det forhåpentlig at vi får se et økende overskudd helt frem til neste år.