-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Snubletråder for nyttebilmarkedet i Europa
«Minus 16,8 prosent ti måneder inn i 2022. Minus 8,5 prosent i oktober», var tittelen på ACEAS ferskeste månedsstatistikk for nyttebiler.
Som vanlig er dette bare en tidel av sannheten.
For det første er det EU27-tallene som benyttes i tittelen. For det andre slår de varebiler sammen med lastebiler og busser.
Man behøver ikke en gang bruke lupe for å komme nærmere virkeligheten – det er nok med en lineal for å holde linjene fra hverandre.
Tungt i pluss
Det var 132.000 biler på EU-statistikken i oktober. 103.000 av dem var varebiler.
Slår vi sammen EU med EFTA og UK blir de tilsvarende tallene 164.500 og 129.500.
Varebilene lå etter med 14 prosent i EU og 14,4 prosent i EU, EFTA og UK – klart det monner.
Irland, Sverige og Norge er de eneste markedene der det ble solgt mer enn 1000 biler (Sverige det største, med 2.500 biler) som gikk i pluss. Ellers var det minus over det hele, fra Island på 60 biler til Frankrike på 28.000.
Ta også med at akkumulert er nedgangen for varebiler på litt over 20 prosent både i EU og i det utvidede området.
Tar vi alle biler over 3,5 tonn er det oppgang på 16 prosent både i EU og i EU+EFTA+UK.
Her trenger man faktisk lupe for å finne minusene, som Kypros, fra fem til tre biler, eller Luxembourg fra 95 til 87. Norge var stor-taperen, fra 541 i fjor til 504 nå.
Akkumulert har begge områdene gått opp også her, med 2,7 og 2,6 prosent.
Luker vi vekk de minste og konsentrerer oss om biler over 16 tonn er fremgangen på solide 18 prosent i EU (akkumulert: 5,9 prosent).
Ikke skyfritt ennå
I EFTA har imidlertid denne gruppen sunket med 6,3 prosent men UK kompenserer for det. De solgte fem ganger så mange tunge som EFTA gjorde, og endte 34 prosent opp. Dermed steg de over 16 tonn med 19,1 prosent i EU, EFTA og UK.
Også her er det positivt i akkumulert-kolonnen. 5,9 prosent for EU og 6,4 prosent i EU, EFTA og UK.
Men løypa er fremdeles ikke klar. Varebilene lå 24 prosent bak etter første halvår, og juni var 27 prosent dårligere. I juli lå varebilene 20,6 prosent etter. I august 19,1 prosent bak og september endte 8 prosent under fjoråret.
Da var det på tide å snakke om positiv endring i markedet, inntil denne måneden endte opp med 8,5 prosent.
Vi trenger et par måneder til i pluss før vi kan snakke om at skyene er borte.