-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Minimale drivstoff-variasjoner for tungt
Lastebilsalget økte i Europa i fjor. De elektrifiserte økte også. Marginalt. Mens nesten alle bensinbilene ble solgt i Finland.
ACEA, som organiserer bilprodusentene i Europa, har sett på bilsalget i 2021 og brukt lupen for å finne hva slags drivstoff de brukte.
Lupe er det riktige ordet. Av alle de 266.287 bilene over 3,5 tonn som ble solgt i EU23 i fjor var 190 bensinbiler. 141 av dem var kjøpt i Finland og 28 i Tyskland. Norge tegnet seg forresten for tre - Volvo alle sammen.
Salget av de elektrifiserte økte med 26,6 prosent til 1.243 biler – opp fra 982. Det betyr at andelen av ECV-bilene økte fra 0,4 prosent til 0,5 prosent.
Fremdeles er det nødvendig med lupe.
De alternative, gass, biodrivstoff og etanol var imidlertid oppe i 9,688 enheter i fjor. Det var en solid oppgang, fra 6.887 biler i 2020 og gjorde et visst inntrykk på totalmarkedet. Andelen deres endte på 3,6 prosent - opp fra 3,0 prosent i 2020.
Dermed er vi på den dominerende, men ikke fult så dominerende som før, dieselen.
Dieselmarkedet endte på 255.099 før du teller med EFTA og UK. Alle markeder, bortsett fra Kypros, økte. Og andelen diesel av totalen ble 95,8 prosent.
Men selv om diesel dominerer gikk det faktisk litt tilbake. I 2020 lå markedsandelen på 96,5 prosent.
Norge er omtrent jevn med EU når det gjelder dieselandel, på tross av at vi hadde 1,4 prosent elektrifiserte. Og så hadde vi omtrent halvparten av Europa på de alternative.