-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Minimale drivstoff-variasjoner for tungt
Lastebilsalget økte i Europa i fjor. De elektrifiserte økte også. Marginalt. Mens nesten alle bensinbilene ble solgt i Finland.
ACEA, som organiserer bilprodusentene i Europa, har sett på bilsalget i 2021 og brukt lupen for å finne hva slags drivstoff de brukte.
Lupe er det riktige ordet. Av alle de 266.287 bilene over 3,5 tonn som ble solgt i EU23 i fjor var 190 bensinbiler. 141 av dem var kjøpt i Finland og 28 i Tyskland. Norge tegnet seg forresten for tre - Volvo alle sammen.
Salget av de elektrifiserte økte med 26,6 prosent til 1.243 biler – opp fra 982. Det betyr at andelen av ECV-bilene økte fra 0,4 prosent til 0,5 prosent.
Fremdeles er det nødvendig med lupe.
De alternative, gass, biodrivstoff og etanol var imidlertid oppe i 9,688 enheter i fjor. Det var en solid oppgang, fra 6.887 biler i 2020 og gjorde et visst inntrykk på totalmarkedet. Andelen deres endte på 3,6 prosent - opp fra 3,0 prosent i 2020.
Dermed er vi på den dominerende, men ikke fult så dominerende som før, dieselen.
Dieselmarkedet endte på 255.099 før du teller med EFTA og UK. Alle markeder, bortsett fra Kypros, økte. Og andelen diesel av totalen ble 95,8 prosent.
Men selv om diesel dominerer gikk det faktisk litt tilbake. I 2020 lå markedsandelen på 96,5 prosent.
Norge er omtrent jevn med EU når det gjelder dieselandel, på tross av at vi hadde 1,4 prosent elektrifiserte. Og så hadde vi omtrent halvparten av Europa på de alternative.