-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimler, Volvo og Traton (Scania/MAN) skal samarbeide om ladenettverk
En av de store utfordringene med elektriske lastebiler er ikke å bygge dem, men hvor, når og hvordan de skal lades. Nå går tre av de største lastebilaktørene sammen for å finne løsninger.
Daimler Truck med sine merker Mercedes-Benz og Fuso, Volvo Group med Volvo Trucks og Renault Trucks, og Traton Group med Scania og MAN, er og skal være konkurrenter – og til en viss grad bitre fiender.
Sånn vil det nok fortsatt være også. Men det går åpenbart an å samtidig være både dannet og pragmatisk, og finne løsninger sammen – noe det ser ut til at de skal prøve på nå.
Alliansen mellom de tre gigantene ble først kjent i sommer. I en pressemelding som er sendt ut fra de tre konsernene i dag, 16. desember, opplyser de at det nå er signert bindende avtaler om å etablere en Joint Venture. Dette selskapet skal bygge og drifte et nettverk av åpne høy-ytelses ladestasjoner for tunge lastebiler og busser på tvers av Europa.
Som alltid må denne typer samarbeid godkjennes av myndighetene, blant annet av konkurransehensyn, men dette blir sett på som en gjenstående formalitet.
Samtidig er slike samarbeid på tvers av merkevarer og eierskap på ingen måte ukjent eller uvanlig, og blir ofte godkjent av myndighetene.
Det nye lade-samarbeidet som ble bekreftet i dag skal være operativt allerede i 2022, dersom myndighetene godkjenner konstellasjonen. De tre gruppene skal eie en like stor andel av Joint Venture-selskapet, og har planer om å spytte inn totalt 500 millioner euro – hvilket sannsynligvis er den største investeringen hittil når det gjelder ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy i Europa.
I løpet av de første fem årene er planen å etablere 1.700 ladepunkter for tungbiler ved og i nærheten av hovedveiene, samt ved større logistikksentra og knutepunkter.
Antallet ladepunkter skal imidlertid økes betraktelig, blant annet gjennom partnerskap med andre aktører og ved søknader om offentlig støtte, opplyses det i pressemeldingen.
I fjor fastslo ACEA, bilindustriens takorganisasjon i Europa, at for å nå 2025- og 2030-målene på CO2-utslipp må antall ladepunkter for lastebiler økes fra omtrent null til rundt 90.000 i løpet av dette tiåret.
I juni i år lanserte organisasjonen også en rapport om hvor ladepunktene bør plasseres.
«Det er et presserende behov for et høy-ytelses ladenettverk for tunge elektriske kjøretøy, særlig innen tung langtransport. Høy-ytelses ladeinfrastruktur for elektrisk tung langtransport er en kostnadseffektiv vei til signifikante og raskt gjennomførbare utslippskutt», skriver selskapene.
– Det er bemerkelsesverdig at tre harde konkurrenter innen kjøretøyteknologi tar initiativ sammen for å etablere den nødvendige ladeinfrastrukturen, sier Martin Daum, toppsjef i Daimler Truck.
– Vår Joint Venture vil være et sterkt dytt for et raskt gjennombrudd når det gjelder elektriske lastebiler og turbusser, sier Christian Levin, toppsjef i Traton Group, med merkene Scania og MAN.
– Nå går vi fra ord til handling, fastslår Martin Lundstedt, toppsjef i Volvo Group.
Joint Venture-selskapet skal få sitt eget navn og egen merkevareidentitet, uavhengig av eierne, og skal ha hovedsete i Amsterdam.
Selskapene understreker – selvsagt – at de fremdeles vil være konkurrenter på alle andre forretningsområder.