GM går tett på logistikken

Til årets Consumer Electronics Show stilte GM med både autonom enseters drone og fremtids-Cadillac, men den store innsatsen gjorde de med sine nye BrightDrop, en logistikkidé.

Publisert
GM BrightDrop
ILLUSTRASJON: Brightdrops 360 graders forretningsidé.

Det som umiddelbart fikk oppmerksomhet var selvfølgelig en helt ny elektrisk varebil. EV 600, med en rekkevidde på 400 km.

Denne er ikke noen hypotetisk fremtidsvisjon. FedEx, som åpenbart er GMs samarbeidspartner i dette prosjektet, skal få sine første 500 eksemplarer i løpet av dette året. I 2022 skal den være tilgjengelig for vanlige kunder.

Det neste de trakk opp av hatten var EP1 – en selvgående pall, som skal gjøre livet litt enklere for dem som håndterer last. EP1 er i virkeligheten en motorisert kasse på hjul.

Den har også vært med FedEx i marka. Et testprogram der har vist, forteller GM, at med EP1 var de ansatte i stand til å håndtere 25 prosent flere pakker på en dag, og med mindre fysisk anstrengelse enn vanlig.

Men BrightDrop skal være mye mer enn bare noen rullende produkter. Den skal inneholde en rekke forskjellige tjenester i en integrert sky-basert software plattform.

Der kundene for eksempel kan overvåke kjøretøyene i sanntid, holde øye med batteriene og ladestatus, drive fjerndiagnose, løse transportknuter og fjernbetjene kjøretøyene – for eksempel låse eller åpne dørene på EP1.

GM har selvfølgelig identifisert et spennende marked før de dro i gang med dette prosjektet. De sier at det samlede markedet for levering (og retur) av pakker og mat vil ha en verdi på 850 milliarder dollar i 2025. Bare i USA.

I tillegg vil varetrafikk i storbyer verden over øke med 78 prosent til 2030, og ut fra dette har de regnet seg til at antall varebiler i verdens hundre største byer vil øke med 36 prosent innen 2030 (dette er noe de har fra World Economic Forum).

Og der vil GM stå klar, med produkter som kan redusere problemene og skadevirkningene.

Powered by Labrador CMS