Nye Ford E-Transit
Nye Ford E-Transit
Nye Ford E-Transit
Nye Ford E-Transit
Nye Ford E-Transit
Nye Ford E-Transit
Nye Ford E-Transit
Nye Ford E-Transit

Her er helelektriske E-Transit – men den kommer ikke før i 2022

Ford forhaster seg ikke når de skal lansere nye E-Transit. Men med en WLTP-rekkevidde på 350 kilometer, 1.616 kilo lastekapasitet og det smarte «Pro Power Ombord»-systemet kan den være verdt å vente på.

Publisert

Første gang vi møtte helelektriske E-Transit var under Fords «Go Further»-arrangement i Amsterdam i april i fjor.

Deretter har det kommet noen drypp av nyheter, senest i slutten av oktober.

Og i dag var endelig dagen da Ford viste den nye elektriske varebilen utilslørt i full offentlighet, en seanse som fant sted i et digitalt lanseringsshow.

Skal testes hos pilotkunder først
Ford har allerede drøyd ganske lenge med å elektrifisere det største medlemmet i Transit-familien.

I alle fall sammenlignet med konkurrenter som Volkswagen e-Crafter, MAN eTGE, Mercedes-Benz eSprinter (nå er den riktignok ikke rullet ut i markedet ennå), Renault Master Z.E., Maxus EV80 og Iveco Daily Electric – for å nevne noen.

Derfor var det også en smule overraskende da Fords sjef for nyttekjøretøy i Europa, Hans Schep, under dagens presentasjon fortalte at de første bilene skal leveres til europeiske kunder våren 2022.

På spørsmål om hvorfor – all den tid bilen åpenbart er klar nok til å lanseres i dag – forklarte han at de vil bruke tiden frem til lansering godt.

– Vi skal blant annet sette en rekke biler på veien ut i drift hos utvalgte pilotkunder i 2021, akkurat slik vi gjorde med den ladbare hybridversjonen av Transit Custom. Målet er å få tilbakemeldinger fra kunder og å lære av dataene og tilbakemeldingene som blir innhentet for å utvikle en elektrisk varebil som i størst mulig grad dekker det behovet som kundene faktisk har, sa Schep.

Lanseringen blir en del av Fords massive globale satsing på elektrifisering, hvor mer enn 11,5 milliarder dollar investeres i perioden frem mot 2022.

Nye Mustang Mach-E kommer til Europa tidlig i 2021, mens den helelektriske pickupen F-150 ankommer de første forhandlerne i Nord-Amerika medio 2022.

25 ulike varianter
I Europa vil Ford tilby 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.

Med en netto batterikapasitet på 67 kWh (brutto 75 kWh) får nye E-Transit en estimert elektrisk rekkevidde på 350 kilometer (Ford sa under dagens konferanse at de er trygge på rekkevidden, som er målt etter WLTP, men presiserer likevel at de vil komme tilbake med nøyaktige tall senere).

Uansett tyder det på at E-Transit vil få en konkurransedyktig rekkevidde, som bør være tilstrekkelig for mange varebilbrukere.

Batteriene kan lades både med normallading (AC-vekselstrøm) og hurtiglading (DC-likestrøm). Med bilens ombordlader på 11,3 kW vil den kunne lades fra 0 til 100 % på 8,2 timer. Med en ladeeffekt på opptil 115 kW fra en hurtiglader vil lading fra 15 % til 80 % ta rundt 34 minutter, ifølge Ford.

«Pro Power Ombord» er et smart system som gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2300 W).

269 hestekrefter
Motoren leverer 269 hestekrefter og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Ford hevder den bakhjulsdrevne elektriske varebilen med det vil være sterkest av alle elektriske varebiler.

For øvrig klargjorde de i dag, for dem som lurer på det, at de ikke har noen firehjulsdreven versjon på trappene.

Et spesielt Øko-modus reduserer energiforbruket med opptil 8 – 10% når den kjøres uten last i motorveihastighet, ifølge data fra Ford.

Utgiftene til service skal være redusert med rundt 40 prosent sammenlignet med en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. Dessuten skal det være behov for kun en service uansett kilometer det første året.

Batteriet i nye E-Transit er plassert i bunnen av varebilen. Det gjør at lasterommet er på opptil 15,1 kubikkmeter, nøyaktig det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag.

Forventet lastekapasitet på 1.616 kilo for varebilen og 1.967 kilo for chassis-modellene er også bra for en elektrisk varebil.

Mange assistenter
FordPass Connect-modem er naturligvis standard, og E-Transit blir det første nyttekjøretøyet som kommer med det helt nye kommunikasjons- og underholdningssystemet SYNC 4.

Som standard er bilen utstyrt med en 12 tommers berøringsskjerm, forbedret stemmegjenkjenningsteknologi og navigasjon ved bruk av skytjenester. Med SYNC OTA (over the air)-oppdateringer vil E-Transit også løpende kunne oppdateres med ny og forbedret funksjonalitet og stadige forbedringer.

Flåteeiere kan ved hjelp av førerassistanseteknologier som trafikkskiltgjenkjenning og intelligent hastighetsbegrensning, sette begrensninger i kjøretøyet som sikrer at sjåføren overholder fartsgrenser og maksimerer rekkevidden.

Blindsoneassistent med varsel og oppbremsing for kryssende trafikk og ved rygging ut av trange parkeringsplasser, filsentrering, nødbremsassistent, et 360 graders kamera med ‘’fugleperspektiv’’ er blant de andre assistentene om bord.

E-Transit for Europa vil bli produsert på Ford Otosan Kocaeli fabrikken i Tyrkia, side om side med den prisvinnende modellen Transit Custom ladbar hybrid.

– Vi vet at mange norske kunder venter på E-Transit. Vi er derfor veldig fornøyde med å endelig kunne tilby en elektrisk varebil som på mange måter er noe helt nytt i dette segmentet. Når de kjøper en Transit vet kundene at de også kjøper mer enn 50 års erfaring, et stort forhandlernettverk, sertifisert påbygger og et økosystem med digitale verktøy som virkelig vil utgjøre en forskjell i det daglige, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

I Norge er det 73 forhandlere som selger Ford nyttekjøretøy – hvor 30 av disse er spesialiserte Transit-sentre.

Powered by Labrador CMS