-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Amazons el-varebiler fra Rivian tar form
Da netthandelsgiganten ikke fant noen elektriske varebiler som passet deres kriterier, gikk de til start up-selskapet Rivian, forklarte hva de er på jakt etter og bestilte 100.000 eksemplarer.
Nå er den elektriske varebilen i ferd med å ta form i et designstudio i Michigan (se video nederst i artikkelen).
Foreløpig er det snakk om forming i leire, men allerede i starten av 2021 skal de første bilene være klare til å settes i drift på veien.
Så vidt oss bekjent er det ingen enkeltordre av elektriske varebiler som overgår Amazons bestilling.
– Vi prøver å bygge den mest bærekraftige flåten av transportbiler i verden, sa Ross Rachey, flåte- og produktdirektør i Amazon, da storordren ble kjent i september i fjor.
Rachey og teamet hans skal da ha brukt 18 måneder på å jakte en ferdig biltype som de kunne kjøpe, men da de ikke fant noe tilfredsstillende mente de det var best å konstruere en egen bilmodell tilpasset Amazons kriterier og behov.
Det er den amerikanske start up-en Rivian som skal levere varebilene. Selskapet fikk massiv oppmerksomhet da de viste frem konspetbilene R1T pickup og R1S SUV på bilutstillingen LA Auto Show i 2018.
At produsenten foreløpig ikke har levert ut noen ferdigproduserte kundebiler, før de nå altså plusser på menyen sin med en stor elektrisk kassebil, later ikke til å bekymre Amazon.
Netthandelsselskapet forventer å kunne ta i bruk sine første elektriske varebiler fra Rivian i 2021. 10.000 skal være i drift i 2022 og alle 100.000 skal være på veien innen 2030.
Amazons egne sjåfører skal ha vært delaktige i utviklingen av de nye varebilene, med innspill om alt fra setekomfort til inn- og uttreden av førerplassen, laste- og losseegenskaper og oversiktlighet. Her brukes også VR-teknologi for å simulere kjøre- og arbeidssituasjoner.
Amazon sier varebilene skal ha «alt» av nyeste sikkerhetsteknologi og førerassistentsystemer, som automatisk nødbrems, filholder og fotgjengervarsling. Bilene skal kunne leveres enten med tohjuls- eller firehjulsdrift.
I det digitale instrumentclusteret er Amazons egne logistikksystemer integrert med bilens navigasjon, slik at førerne skal få en sømløs brukeropplevelse.