-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
PSA forlenger med FCA
Det begynner å bli ganske innfløkt med alle disse bokstavkombinasjonene – men overskriften betyr at et samarbeid som startet i 1978 nå er forlenget til – i første omgang – 2023.
Det er SEVEL vi snakker om, også et akronym, der VE og L i navnet betyr Veicolo Leggeri.
Det dreier seg altså om et italiensk selskap som gjør noe med «lette kjøretøy».
Ikke SÅ lette da. Det hele begynte med at Fiat (sammen med Alfa Romeo og Lancia) startet en varebilfabrikk sammen med PSA (som da var Peugeot, Citroën og Talbot).
Etterhånden falt noen av merkene fra og selskapet delte seg.
SJEKK UT: Her finner du et firesifret antall brukte yrkesbiler
Det ble en SEVEL Nord: en fabrikk i Valenciennes, Frankrike – der Fiat solgte sin del til PSA i 2012. Det er der de også produserer for Toyota nå.
Men vi har fremdeles SEVEL Sud som en del av det store fellesskapet. Med en fabrikk i Sangro, Italia, som beskjeftiger 6.200 medarbeidere. Eierne kaller det den største og mest fleksible varebilfabrikken i Europa.
Det er her Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper kommer fra. I fremtiden skal de også putte på to andre fronter i tillegg, slik at Opel- og Vauxhall-forhandlere får en følelse av at de selger sin bil.
Etter mer enn 40 års samarbeid er man enige om å fortsette dette harmoniske forholdet.
Avtalen er fornyet med noen år, foreløpig frem til 2023, og man har altså lagt til to nye merker.
Dessuten åpner avtalen for at man skal kunne legge på et tredje skift, for å øke produksjonen.
Samtidig er det klart at man skal kunne bruke overkapasiteten i PSA systemet andre steder til å gå inn hvis man trenger å produsere bestemte versjoner av disse store varebilene for en eller flere av partnerne.
Enda et eksempel på at industrien ser en fremtid både i varebiler og i samarbeid.