Ford Ranger oppgradert 2019

Ford Ranger oppgradert 2019

Ford Ranger oppgradert 2019

Oppgradert Ranger

Oppgradert Ranger

Oppgradert Ranger

Oppgradert Ranger

Oppgradert Ranger

Oppgradert Ranger

Ford varsler nå en oppgradert Ranger som skal være mer drivstoffeffektiv, sterkere og med flere avanserte førerassistanseteknologier enn dagens modell.

Publisert

Produsenten kaller det en ny bil, men det er i realiteten snakk om en gammeldags ansiktsløftning. Nye designelementer, farger og detaljer.

Kanskje mest spennende med den fornyede versjonen som kommer til sommeren, er den nye toliters EcoBlue dieselmotoren.

Den kraftigste varianten, som også blir å finne i den rampete Raptor-varianten, er en bi-turboversjon med 213 hestekrefter og 500 Newtonmeter. Toliteren leverer faktisk 13 hestekrefter og 30 Newtonmeter mer enn dagens 3.2-liters TDCI-dieselmotor.

80 cm vadedybde
Ranger var den nest mest solgte pickupen i Norge i 2018, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Modellen var for øvrig den mest solgte pickupen i Europa i fjor også. Med et salg på 51.500 enheter økte salget i 2018 med 15 prosent sammenliknet med året før.

Pickupen skal fortsatt tilbys som Super Cab og Double Cab, og alle variantene får firehjulsdrift som standard. Ford hevder dessuten at modellen er den første i klassen som tilbys med antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse og såkalt intelligent fartsholder.

I tillegg til førerassistentene som finnes på dagens Ranger, kommer den fornyede også med aktiv parkeringsassistent som automatisk manøvrerer og parkerer bilen for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å gasse og bremse. «Nøkkelfri start» er også blant nyhetene.

Aktivt støyreduksjonssystem i kupeen skal også bidra til bedre komfort i Double Cab-variantene.

Er du opptatt av sånt, kan det være greit å vite at vadedybden er 80 cm og bakkeklaringen er 23 cm. Med nyttelast på opptil 1.252 kg og maks tilhengervekt på opptil 3.500 kg får du med deg det aller meste, enten det er bak på planet eller på henger.

Tre effektvarianter
2-liters EcoBlue-motoren kommer i flere utførelser: 130 hk (340 Nm, 0,8l/mil, 209 g/km CO2,) 170 hk (420 Nm, 0,83 l/mil, 216 g/km CO2) og 213 hk bi-turbo (500 Nm, 0,92l/mil, 228 g/km CO2).

I tillegg til en sekstrinns manuell girkasse kommer de to kraftigste motorene med 10-trinns automatgirkasse, som angivelig skal gi ni prosent lavere drivstofforbruk. Kassen brukes i dag i så forskjellige bilmodeller som F-150 pickup og nye Mustang.

Den innebygde modemteknologien FordPass Connect gir muligheten til å styre en rekke av bilens funksjoner og få tilgang til kjøretøydata fra en app på mobiltelefonen. Du kan for eksempel låse opp og igjen bilen, sjekke kjøretøystatus som dekktrykk, drivstoff- og oljenivå, samt lokalisere bilen.

Systemet gjør også bilen til et mobilt Wi-Fi hotspot hvor inntil 10 enheter kan koble seg til Internett.

Utseendemessig er det snakk om fornyet frontstøtfanger og grill, samt noen nye farger, som Diffused Silver og Blue Lightning.

Powered by Labrador CMS