-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Norge blant de første markedene som får elektriske MAN eTGE
Siste setning i pressemeldingen fra MAN i Tyskland byr på en gladnyhet for nordmenn som er på jakt etter stor, elektrisk varebil. Men prisen er nok ikke fullt så hyggelig lesning.
«De første elvarebilene fra MAN vil bli tatt i bruk for første gang i urbane områder i Tyskland, Østerrike, Belgia, Frankrike, Norge og Nederland», lyder avslutningen på nyhetsmeldingen fra München.
Med dette bekrefter MAN at de denne gangen vil prioritere vårt lille land når de kommer med en ny versjon av varebilen sin, nemlig batterielektriske eTGE.
Kanskje vil produsenten rette opp igjen litt fra sist: da den ordinære, fossile utgaven av TGE ble lansert var Norge nemlig blant de siste markedene som fikk biler. Samtidig ville det kanskje vært rart å ikke prioritere elbil-land nummer én med denne typen bil.
Hvem blir først?
Uansett ligger det an til et aldri så lite kappløp internt i Volkswagen-familien om hvem som kommer med elektrisk varebil først:
I januarutgaven av YrkesBil varslet nemlig sjefen for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, at den batterielektriske eCrafter skal lanseres i det norske markedet «over sommeren 2018». Den er med andre ord betydelig forsinket, for i 2016 sa Volkswagen at modellen skulle «være på plass hos kunder i løpet av 2017».
Nå blir det spennende å se om Volkswagen-eide MAN klarer å få ut eTGE – som i all hovedsak er samme bil som eCrafter – først.
Rent teknisk er varebilene identiske, det er kun snakk om kosmetiske detaljer som skiller dem fra hverandre.
Dermed snakker vi om en elmotor på 100 kW og 290 Nm, og det loves «kvikk respons gjennom hele registeret». Maksimal hastighet er begrenset til 90 kilometer i timen, noe som skal bidra til å holde «drivstofforbruket» nede (cirka 20 kWh per 100 kilometer).
Rekkevidden er oppgitt til 160 kilometer, og MAN mener dette skal være «mer enn nok» siden bilen er beregnet på bybruk. De argumenterer med at «rundt 70 prosent av lette nyttekjøretøy som brukes i urbane områder kjører i gjennomsnitt under 100 kilometer per dag».
Nyttelasten oppgis til mellom 950 og 1.700 kilo. Dette er litt mer enn for eksempel Renault Master Z.E. som også er klar for markedet snart.
Kostbart alternativ
Batteriet har en kapasitet på 36 kilowattimer, og kan hurtiglades med 40 kW – da fylles batteriet opp til 80 prosent på 45 minutter. Eventuelt kan det fullades på snaut 5,5 timer med en wallbox, eller på ni timer med en vanlig 220V AC.
MAN lover at batteriet, forutsatt riktig vedlikehold, ikke skal tape mer enn 15 prosent kapasitet i løpet av ti år og rundt 2.000 oppladinger. Batteriet er plassert under det noe hevede gulvet i varerommet (samme høyde som på de bakhjulsdrevne variantene med dieselmotor), og består av seks eller tolv celler som kan skiftes ut individuelt.
Utstyr og førerassistentsystemer skal være de samme i eTGE som i TGE.
Prisen er imidlertid ikke den samme. Mens du får en TGE med fossilmotor fra cirka 350.000 kroner, opplyser MAN at den batterielektriske versjonen skal koste rundt 69.500 euro.
Hva den eksakte prisen i Norge blir vet vi ennå ikke, men det ser ut som man fort snakker togangern av den dieselbil.