-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første hydrogenbil på grønne skilt
Franske Symbio FCell har solgt rundt 250 Renault Kangoo ZE H2 i Europa. Nå er den første batterielektriske varebilen med brenselcelle rekkeviddeforlenger på plass i Norge.
Kjøperen er Skedsmo kommune i Akershus, som fra før har flere hydrogendrevne personbiler i kjøretøyparken. De blir nå først ut med denne typen varebil i Norge.
– Du kan trygt skrive at dette er den første bilen i verden registrert med norske grønne HY-skilter, sier en stolt seniorrådgiver ved Teknisk sektor i Skedsmo kommune, Morten Woldseth, til YrkesBil.no.
Hydrogen-hybrid
Noen måneder forsinket kunne varebilen endelig avdukes i Lillestrøm onsdag formiddag.
Renault Kangoo ZE H2 er i utgangspunktet en vanlig Kangoo ZE batteri-elbil, med ettermontert hydrogenutstyr som rekkeviddeforlenger. Hydrogenutstyret veier oppunder 200 kilo, så H2-versjonen av Kangoo har maks nyttelast på 432 kilo - noe som er 193 kilo mindre enn den batterielektriske ZE.
Brenselcellen sørger for å doble rekkevidden fra 170 kilometer (batteri) til 340 kilometer (batteri + hydrogen), ifølge den franske produsenten Symbio FCell, som eies av blant annet dekkgiganten Michelin og energiselskapet Engie.
Nå som Kangoo ZE har kommet med økt rekkevidde, vil også hydrogen-hybriden få tilsvarende økt rekkevidde.
Ved lave utetemperaturer, for eksempel norsk vinter, blir overskuddsvarmen som brenselcellen genererer brukt til å varme opp inne i kupeen. På den måten «stjeler» ikke komfortoppvarmingen av rekkevidden, og sjåføren slipper å sitte med rekkeviddeangst og hakke tenner.
Symbio FCell har solgt cirka 250 Kangoo ZE H2 i Europa. Disse har hydrogentanker på 350 bar, mens den norskregistrerte er en av foreløpig tre biler med 700 bar trykk, som for øvrig er standard i Europa for lette kjøretøy. Tunge kjøretøy kjører fortsatt på 350 bar som standard.
– Grunnen til at vår bil ble forsinket er at dette er en av de første bilene av denne typen med 700 bar trykk. Da har det vært noen utfordringer knyttet til underleverandører av utstyr, forteller Woldseth.
Bygges hos Michelin og Renault
Symbio FCell omtaler seg som en bilprodusent, men de har ingen fabrikk.
– Vi er et lite selskap med 50 ansatte. Produktet, designet og teknologien vi selger er vår, men selve produksjonen og monteringen gjøres hos andre, forteller Pierre Dodu, salgsdirektør i Symbio FCell, med ansvar for Nord-Europa.
Alle komponentene som benyttes i brenselcellesystemet produseres hos et underbruk av Michelin, i samme fabrikk hvor dekkonsernets eget verktøy og produksjonsutstyr lages.
Så er det et underselskap av Renault, Renault-Tech, som i sin fabrikk integrerer brenselcelle rekkeviddeforlengeren i varebilen. Dette skjer under full OEM (Original Equipment Manufacturer) kvalitetskontroll, forsikrer Symbio FCell.
– Fordelen med at vi har med oss disse store selskapene på laget er at hvis noen kommer til oss i morgen med beskjed om at «vi trenger 500 slike biler», så er det mulig, sier Dodu.
Når det gjelder garanti på bilen, har Renault ansvar for alt som ikke omhandler selve brenselcellen og tilhørende infrastruktur. Symbio FCell har på sin side garantiansvar for alt dette utstyret, og de gir hydrogen-kitet tilsvarende garanti som Renault gir på bilen.
Skal ha kun nullutslippsbiler
Prisen på bilen er rundt 60.000 Euro, eller rundt 600.000 norske kroner, opplyser Dodu. Skedsmo kommune har fått tilskudd på 350.000 kroner fra det EU-finansierte «Blue Move»-prosjektet og 100.000 kroner fra Akershus fylkeskommune til å kjøpe bilen, så de har betalt «kun» 200.000 kroner selv.
– Prisen i dag er høy, særlig ved kjøp av kun én bil. Men den første hydrogendrevne Hyundaien kommunen kjøpte kostet i 2013 1,2 millioner kroner. I dag kan en slik bil kjøpes ny for cirka 450.000 kroner. En slik utvikling ser vi for oss på disse varebilene også, sier Woldseth.
I 2010 vedtok Skedsmo kommune en klimaplan som sier at innen 2020 skal alle kommunens 250 tjenestebiler kjøre på el, hydrogen eller biodrivstoff.
– Allerede da begynte vi å se på slike hydrogenprosjekter, for å være med på å bygge opp et marked for fossilfrie biler innen 2020. Før det private markedet er etablert må det offentlige gå foran og synliggjøre at teknologien er her og kan brukes, sier Woldseth.
Kommunen har fra før tre batterielektriske varebiler. I tillegg har de 10-15 varebiler som også skal byttes ut til fordel for nullutslipps varebiler.
Den nye Kangoo ZE H2 settes ut i full virksomhet allerede denne uken.
– Bilen skal brukes som postbil i interndistribusjon rundt til institusjoner i kommunen. Den skal kjøres mellom åtte og ti mil hver dag. Dette blir spennende, sier Woldseth.
Tekniske data
Renault Kangoo ZE H2
- Motoreffekt: 44 kW
- Toppfart: 130 km/t
- Forbruk: 74 Wh/km
- Rekkevidde: 340 km
- Vekt: 1.736 kilo
- Max nyttelast: 439 kilo
- Volum lasterom: 4,5 m3