-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Scania i pluss, MAN i minus
Traton kommer med tall for første halvår som viser at for hele gruppen sank volumet fra 123.300 i fjor til 77.700 i år. En nedgang på 37 %.
Omsetningen sank ikke fullt så mye. Den endte på € 10,1 milliarder, det vil si en nedgang på 26 %.
Driftsmarginen ble negativ, minus 2,2 prosent – i fjor var den på 7,9 %.
Nedgang var det også i ordremengden, første halvår endte på 87.400 – i fjor var tilsvarende tall 120.500.
Europa skapte de største utslagene – her var nedgangen i antall biler på hele 46 %. Men buss greide seg bedre: nedgangen der var på 22 %.
Les også: Scania/MAN-sjefen forsvinner
Hvis vi splitter varemerkene (og dropper Volkswagen Camionhões e Ônibus) ser vi mye parallelt med Scania og MAN, bortsett fra driftsresultatet.
Scania endte på 30.400 biler, mens MAN klarte 31.700 (inkl. TGE-modellen). For begge representerte dette en nedgang på 41 %.
Omsetningen for Scania ble € 5,3 mrd. og for MAN: € 4,1 mrd. (Det illustrerer også tydelig Scanias «fetere» modeller.) For begge betyr det en nedgang på 26 %.
Men mens Scania fikk en driftsmargin på 4,1 % – ned fra 11,6 % i fjor, endte MAN med minus 9,5 %. (Den var på 4,6 % i fjor).
MANs resultat forklares i halvårsrapporten med en engangs-avsetning i «mid-double digit millionområdet».
Euro selvfølgelig – men vi må vel vente til årsresultatet før vi får vite hva dette egentlig er.