Tungbilsalget i EU: på vei opp igjen.

Når vi ser på nyttebilsalget i Europa, har ikke en eneste av årets seks første måneder gått i pluss. Men juni antyder at nedgangen er bremset.

Publisert

Minus 33,7 prosent så langt i år, forteller de ferskeste registreringstallene fra ACEA. Men juni endte med en nedgang på «bare» 20,3 % i forhold til juni i fjor og kan forhåpentlig tydes i retning av at nedgangen bremses opp.

For å dra litt historikk. Fjoråret endte 2,5 % opp med en veldig positiv desember som lå 5,7 % over desember i 2018. Så sank januar med 11,5 %, februar lå 6,2 % under, og så satte korona til.

Mars: minus 47,3 %. April: minus 67,0 %. Mai: minus 44,4 %. Da låter kanskje ikke junis 20 prosent så verst?

Nå blir det imidlertid litt rar vekting i ACEAs statistikker, for her teller alle nyttebiler likt. Det telles enheter, og når de lette varebilene, de under 3,5 tonn, gjør det bra, slår det uforholdsmessig positivt ut på hele gruppen.

Når vi isolerer segmentene, ser derfor ikke juni like positiv ut.

Bussene sliter fremdeles. Nedgangen i juni var på 41,5 % - og bare tre av de 27 markedene viste et plusstegn.

For lastebilene og de store varebilene, de over 3,5 tonn, er bildet enda styggere, men her er historien om nedgang mye lengre. Juni var den tolvte måneden på rad med synkende salg. Fra 44.000 enheter i juni i fjor, til 20.000 i år – en nedgang på nesten 55 %.

Lokomotivet Tyskland kunne faktisk med sin 56,4 % nedgang fortelle om en større nedgang enn i mai.

Spania lå på minus 54,7 %, Italia på minus 48,3 og Frankrike med minus 33,8 %. Storbritannia klarte seg forholdsvis bra, med minus 25 %.

For første halvår har de tyngre fått registrert 42 % færre enn i fjor. Summen er så langt på 115.224 nye lastebiler og store varebiler..

Men riktig ille blir det først blant de største, de over 16 tonn. Minus 55,6 %. Både Tyskland, Spania og Italia kunne fortelle om nedgang på mer enn 50 %.

Samlet for første halvår endte nedgangen på 44,2 %. Totalt 92.278 av de tyngste fikk nye skilt frem til juni i år.

Derfor er det altså de letteste, de opp til 3,5 tonn, som letter litt på trykket.

Statistisk i hvert fall.

142.799 biler i juni tilsvarte en nedgang på 10,4 % - litt av en opptur siden man noterte minus 41,3 % i mai! Frankrike og Belgia var blant de markedene som økte. Frankrike med hele 7,8 %.

Både Tyskland og Spania hadde imidlertid en nedgang på henholdsvis 17,7 og 19,8 prosent.

Samlet endte første halvår med et minus på 31,8 % for de letteste.

Det skal bli spennende å se om de neste månedene kan vise en forsiktig oppgang for de tyngre også.

Se alle detaljer her

Powered by Labrador CMS