-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Andreas vant over sjåfører fra hele Europa
Tømmerbilsjåfør Andreas Nordsjø (34) fra Raufoss gikk helt til topps i den europeiske finalen av Scanias sjåførkonkurranse. Premien på 100.000 Euro skal brukes på ny tømmerbil.
– Det har ikke sunket helt inn for meg ennå, tror jeg, men det er veldig moro, sier den sindige opplendingen til YrkesBil etter den gjeve seieren i Södertälje.
Etter å ha konkurrert over to hele dager mot dyktige yrkessjåfører fra hele Europa, gikk 34-åringen helt til topps i lørdagens finale av Scania Driver Competition.
– Jeg hadde jo så klart et lite håp om å vinne, men trodde vel egentlig ikke det skulle nå helt inn, fortsetter han.
Holdt hodet kaldt
Finaledeltakerne, som først hadde kvalifisert seg gjennom seier i nasjonale konkurranser (Andreas Nordsjø vant i Trysil i vinter), konkurrerte mot hverandre i en rekke øvelser.
Og det handler ikke bare om å være best bak rattet.
– I den europeiske finalen var det flere øvelser enn vi hadde i de nasjonale finalene. Det gikk på alt fra presisjonskjøring og økonomikjøring, til førstehjelp, lastsikring og brannslokking, forteller Nordsjø.
Totalt stilte 18 sjåfører til finalehelgen. Etter en kvalifiseringsrunde var halvparten ute av leken, og etter en kvalifisering til sto det igjen tre deltakere til selve finalen.
Totalt var det syv kvalifiseringsøvelser og tre finaleøvelser. Alle kjørte identiske biler: Toakslede trekkvogner med trippel eurotralle.
– Nivået på deltakerne var veldig jevnt, så det var små marginer hele veien, forteller Nordsjø.
– Hva ble vinneroppskriften din?
– At jeg klarte å beholde roen. Det var jo en del press, med mange som sto og fulgte med og ikke minst tanken på premien, sier han.
Bestiller ny tømmerbil
På spørsmål om det ble feiring og festing ut i de små timer natt til søndag, må Nordsjø medgi at kreftene var brukt opp i konkurransen.
– Jeg var rimelig sliten etter to harde dager, og skulle tidlig opp søndag for å ta fly hjem til Norge, så vi tok ikke feiringen helt ut, forteller 34-åringen.
Spørsmålet er da hva han skal kjøpe for den millionen han nå har fått for å bruke på en ny Scania.
– Det blir nok en ny tømmerbil til, en R 650 det også, sier han.