-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Åtte helelektriske MAN eTGE til DB Schenker
Avtalen i Oslo er en av de hittil største handlene MAN har gjort med sin elektriske varebil internasjonalt. Bilene skal brukes ved DB Schenkers nye City Hub på Filipstad.

Det nye logistikkanlegget ble offisielt åpnet onsdag 8. mai, og de åtte elektriske MAN eTGE varebilene skal brukes til varedistribusjon uten lokale utslipp innenfor Ring 3 i Oslo.
– Vi er glade for å ha kommet i mål med de åtte elektriske varebilene, sier Nils-Petter Buer, som er kommunikasjonssjef i DB Schenker Norway.
– Dette er ytterligere et skritt på veien mot mest mulig utslippsfri transport, særlig i byområder. Fra før har vi elektriske varesykler i Oslo og Bergen, og nå jobber vi videre mot elektriske lastebiler. Blant annet skal transporten mellom vår hovedterminal på Alnabru og City Hub’en på Filipstad etter hvert skje elektrisk, fortsetter han.
Partnere
At valget falt på nettopp MAN er ingen overraskelse – DB Schenker og MAN har lenge samarbeidet om en rekke prosjekter. Blant annet platooningforsøk i Tyskland.
Utvendig er det praktisk talt ikke noe som skiller en dieseldrevet TGE 3.140 og en elektrisk eTGE. Selv typebetegnelsen er den samme, ettersom de åtte varebilene til DB Schenker er 3,5-tonnere med en elektrisk effekt på 100 kW, som omregnet i mekaniske hestekrefter er 136 hk. Største dreiemoment er 290 Nm som oppnås allerede i igangkjørings-øyeblikket.
eTGE har et lastevolum på 10,7 kubikkmeter og kan leveres med totalvekt opp til 4,25 tonn. Batterikapasiteten på 36 kWh kommer fra et litium-ion-batteri som er plassert i kjøretøyrammen. Maksimal rekkevidde er inntil 173 km (NEDC).
Garanterer 70% etter åtte år
Lading opp til 100 prosent skjer på 5 timer og 20 minutter ved bruk av AC veggboks på 7,2 kW, men bilen kan også hurtiglades opp til 80 prosent på 40 minutter ved hjelp av CCS-kontakt (40 kW). Det er også mulig å lade eTGE fra ordinær kontakt.
MAN garanterer en fortsatt minimum batterikapasitet på 70 prosent etter åtte år eller 160.000 km.
De åtte varebilene ble utlevert fra MAN-anlegget på Skårer hvor verkstedet nå er fullt ut utstyrt for å yte service og reparasjoner på elektriske nyttekjøretøy.