-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lik lønn for lik kjøring
DGB – en av de største tyske sammenslutningene av fagorganisasjoner, er på banen i forbindelse med revisjon av EUs såkalte Workers Directive. Det som styrer fri flyt av arbeidskraft.
DGB, Deutsche Gewerkschaftsbund, er en betydningsfull paraplyorganisasjon for 8 tyske fagforeninger. Til sammen er nesten 6 millioner arbeidstakere organisert der.
Nå har de gått sterkt ut i forbindelse med at direktivet som styrer arbeidskraften over EUs grenser skal revideres.
Deres hovedinteresse er «samme lønn for samme arbeid», men de har utvidet dette til å presisere spesielle krav i forbindelse med transportarbeid.
De vil at lik lønn for likt arbeid også skal gjelde for lastebilsjåfører, og da må det – sier de – spesielle regler inn i det nye direktivet.
For Tyskland snakker vi om store tall. Man regner med at for 440.000 personer var Tyskland hovedmålet når arbeidskraft krysset grenser i 2016, samtidig som mer enn 260.000 personer krysset grensen fra Tyskland til andre land, for å jobbe.
For EUs sosialkommisar, Marianne Thyssen, er saken opplagt: «en enighet om direktivet må medføre samme lønn for samme arbeid på samme sted, i tillegg til den samme rettssikkerheten».
Men DGB peker på at særlig i europeisk landeveistransport preges bildet av lønns- og sosial dumping. Eksempler på sosial dumping er sjåfører som er på landeveien i månedsvis uten å se familiene. Og en åpenbar lønnsdumping, sier Stefan Körzel, en av DBGs talspersoner i denne saken, er buss-sjåfører som kjører trans-europeiske ruter.
«Disse skal ikke bare ha en minstelønn felles», sier Körzel, «de skal ha tarifflønn og ekstraytelser, alle sammen.»
Dessuten er DBG engstelige for forbeholdene i direktivet. «Ingen sektor og ingen yrkesgruppe må behandles spesielt i direktivet» sier de. Og er spesielt kritiske til unntak som sier at direktivet først skal gjelde etter tre dager på nytt sted. «På denne måten kan arbeidsgivere legge opp ruter slik at hans sjåfører aldri vil komme inn under dette regelverket», presiserer de.
Dagens regelverk stammer fra 1996. Revisjonene ble foreslått den 8. mars 2016 – 2 år siden. Men er ennå ikke vedtatt av medlemsstatene. Inntil det skjer er det de eldgamle som gjelder.
Litt for mye har skjedd på disse 22 årene – mener blant andre DBG.