-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fremtiden finnes i Trondheim (og Stortinget)
På Transport & Logistikk-konferansen ble det selvfølgelig også snakket om autonome kjøretøy. Fremtiden er mye nærmere, og mye mer norsk, enn man kanskje skulle tro.
Forskningssjef Roar Norvik ledet en sesjon på Transport & Logistikk-konferansen som dreide seg om Autonom transport. Han leder Transportforskningen ved SINTEF og hadde tatt med nære naboer.
Med god grunn viste det seg.
Helt konkret
Det startet med Maritim sjef ved Trondheim Havn som snakket om autonom havn. Et stykke unna det vi som driver med landevei vanligvis tenker på, men mer konkret enn det de fleste store bilfabrikkene presenterer når de snakker om autonomi.
Han har allerede en autnom ferge gående på sjøen, en slags ferge-on-demand, som vil kunne trafikkere den korte strekningen mellom Ravnkloa og Vestre Kanalhavn, med plass til 12 personer, sykler og rullestol.
Mer oppsiktsvekkende er MV Yara Birkeland, et autnomt, elektrisk drevet, frakteskip som skal gå mellom gjødselfabrikken på Herøya og utskipningshavnene i Brevik og Larvik. Automatisk dokkingsystem, automatisk, og elektrisk, lasting og lossing.
Og man har beregnet at det vil erstatte 40.000 vogntogruter i året.
Kan bli klart før året er omme
Her har vi sklidd over i innslagene til Lone-Eirin Lervåg, forsker ved SINTEF, og Terje Moen, seniorrågiver det samme stedet.
De snakket om henholdsvis Fremtidens smarte tilbringertjenester og autonom næringstransport på vei.
Begge innslagene skal vi komme nærmere tilbake til i YrkesBil fremover, men et element er verdt å ta med seg med en gang.
Forsamlingen fikk et klart inntrykk av at det det står på nå, er lovgivningen. Uten et skikkelig regelverk på plass kan man ikke sette i gang med praktisk testing av systemer.
«Forslag til lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på veg» har ligget klar i Samferdselsdepartement noen måneder nå. På konferansen måtte samferdsels-ministeren innrømme at svenskene er foran oss der også – de har vedtatt sin lov nå. «Men vår skal bli mye bedre», forsikret han.
Og ikke bare det, fra diverse politikere i salen fikk SINTEF-kreftene en sterk følelse av at de vil få en stor julepresang fra Stortinget. Man regner med at loven blir vedtatt før året er omme.