Spenningen sprekker

Registreringstallene for 2014 viser et totalt sett hyggelig år for varebilselgere, lastebilpushere og bussfolket. Her er høydepunktene.

Publisert

STATISTIKK: Tabellene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) om hvilke biler det selges (og ikke selges) mye av, er alltid artige å følge med på. Fra måned til måned, i blant uke til uke - og alltid ved årsavslutningen.

Nå skal det riktignok sies at for 2014 har den store dramatikken mellom merker og modeller uteblitt. Det er ikke som de to foregående årene, hvor for eksempel Volvo og Scania har vunnet markedslederskapet med fire eller syv biler.

Vi må faktisk helt ned til 4. og 5. plass for busser over 25 seter for å finne antydning til duell (mellom MAN og Solaris, der en enkelt buss skiller). Evt. også til lastebiler 16-22 tonn, hvor Scania ved utgangen av november lå en enkelt bil foran Volvo.

Nå må det bemerkes at denne artikkelen er skrevet på bakgrunn av OFV-tallene per 29. desember. Det betyr at det spesielt i buss-sektoren ennå kan ligge en udetonert bombe eller tre. For eksempel grunnet busser som starter anbudskjøring fra årsskiftet og registreres en bloc i siste liten.

Men for alle praktiske årsaker er 2014-hegemoniene avgjort slik:

Lastebil – høyt og flatt marked: Volvo vant den store lastebilklassen med dunder og brak, Mercedes og MAN kniver om de små.

Buss – noe nedgang på store busser: Mercedes beholdt minibusstronen uten kamp, og Volvo har stø hånd om de store bussene (i det som antagelig er en ubrutt seiersrekke siden statistikken startet)

Varebil – passe høyt og flatt marked: Volkswagen tok nøyaktig en tredjedel av det, helt uten kamp, men i et år hvor Ford har tatt en tilsynelatende like klar sølvplass.

Flere detaljer:

Elektriske varebiler? Heller ikke 2014 ble noe gjennombruddsår. Riktignok øker antallet med hele 75 prosent, fra 308 til 537 biler, som gir en segmentandel på 1,8 prosent av alle varebiler.

Peugeot Partner står for over halvparten (274), mens Nissan eNV200 har tatt opp jakten i høst (115). Citroen Berlingo (83) og Renault Kangoo (65) vaker i sivet.

(Og flere kandidater er det ikke, om vi ikke miljøbevisst teller med de 21 potensielt biogassdrevne VW Caddyene som er levert.)

Det betyr for øvrig at elektriske varebiler nå er like populære som bensindrevne varebiler. Det er solgt 531 av sistnevnte, hvorav Ford virkelig tar kaka med 320 biler, fordelt på Connect og Courier.

Firehjulsdrevne varebiler? For 2014 kunne vi notere 7,3 prosent tilbakegang for 4x4, men hvor andelen av totalen varebiler fortsatt ligger over 40 prosent.

Suverent flest 4x4-varebiler gikk det av VW Transporter (2.914) og Caddy (2.126). Volkswagen er så suveren på 4x4 at de hadde vært klar markedsleder også dersom vi bare hadde telt 4x4-bilene.

Mercedes Vito ligger imidlertid på en god 3. plass, og hvor hele 1.075 av alle 1.268 Vitoer var 4x4-utrustet. Det gir en 4x4-andel på 85 prosent av alle Vitoer.

Andre topper og flopper?

Fords sølvplass er allerede nevnt over. Det skyldes en kolossal fremgang på 47,8 prosent målt mot 2013. Det skyldes først og fremst suksess med volumselgerne Transit Connect og Transit Custom, samt tilveksten av lille Transit Courier, som solgte i 322 eksemplarer i andre halvår.

Også Toyota står seg flott på statistikken, med nesten 10 prosent fremgang takket være ProAce. Dessverre for Toyota, som tidligere hadde klippekort på topplassering, holdt det kun til en fjerdeplass, 300 biler bak Peugeot. Ambisjonen for 2015 ser heller ikke ut til å kunne føre dem høyere, snarer tvert i mot.

MPV eller flerbruksbiler er det ene segmentet varebiler som snart ser ut til å forsvinne. 40 prosent tilbakegang for «Touran-klassen», fra en allerede sterkt svekket posisjon, forteller om en produktgruppe markedet ikke lenger etterspør.

Bussmarked i cruisingfart

Foreløpig (!) ser bussmarkedet 2014 totalt ut til å gå noe tilbake. Minibusser holder stand på samme nivå som 2013 (rundt 350 busser), mens de store bussene kan ha blitt rammet av få anbudsoppstarter.

Mercedes, Scania og Solaris er merkene som per 29. desember har gjort det aller best i 2014, målt mot sine egne resultater i 2013.

Volvos år i lastebiler

Mens vi fortsatt venter på endelige måneds- og årstall for de enkelte vektsegmentene, er en ting helt klart: Volvo kuppet lastebilmarkedet i 2014.

To dager før årsavslutning lå Volvo totalt med 1685 biler registrert, som er 248 biler foran Scania på 2. plass – og totalt umulig å hente inn igjen, skulle man tro.

Volvo har dermed gjort det 13,1 prosent bedre i total volum enn i 2013. Mercedes er det eneste andre merket som gjorde fremskritt i 2014, med pene 9,5 prosent målt mot 2013.

I den andre enden av skalaen har vi Renault, som ennå ikke har fått tallmessig glede av ekteskapet med Volvo. Med totalt 46 biler over 3,5 tonn i 2014, er volumet nøyaktig halvert i forhold til 2013.

Powered by Labrador CMS