-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Varebilbedring i (nesten) alle kanaler
Pickup-markedet streiket i oktober. Alle andre varebilsegmenter gikk frem
KOMMENTAR: De nylig opptelte oktober-registreringene for varebiler klasse 2 fra OFV viste en sunn fremgang på seks prosent sammenliknet med oktober i fjor.
Akkumulert ligger dermed markedet kun 3,9 prosent under 2013-tallene. Trenden tikker sakte men sikkert mot et sluttresultat for 2014 som er omtrent vannrett med 2013 – det vil si 30.000 biler.
I oktobertallene er det altså pickup som overrasker negativt. Etter så langt i år å ha vært et vinnersegment, kom bråstoppen nå i høst. Oktober i år ligger hele 26 prosent bak oktober i år.
De prosentvis store vinnerne i oktober er på sin side de segmentene som tidligere i år har tapt stort. Både MPVene (Touran-klassen) og SUVene går kraftig frem med henholdsvis 40 og 20 prosent målt mot oktober måned i fjor.
I MPV-sektoren er det både VW Touran og Fiat Freemont som selger bra i oktober (sistnevnte markedsføres ikke lenger som varebil på Fiats nettsider). Men for året som helhet er det svært mye å ta igjen, og det må minst ett mirakel til før vi friskmelder dette segmentet.
I SUV-sektoren er det spesielt Mitsubishis to modeller, Pajero og Outlander, som utmerker seg, sammen med Land Rover Dicovery og Jeep Wrangler. I begge overnevnte segmenter rører for øvrig også koreanske Ssangyong på seg igjen, med nye Rodius og Rexton.
I segmentene små, mellomstore og store kassebiler er det liten dramatikk. Det mest spennende er å se på hvor godt lille Ford Courier ender opp med å selge – og om den kan få selskap av Peugeot Bipper (bildet) etter hvert. Ambisjonene er høye for begge.
Ser vi på merketoppen, er det ingen rangeringsendring i oktober. VW fortsetter å tape litt, men holder seg fortsatt over 33 prosent markedsandel. Ford fortsetter å øke, på en sikker sølvplass, nå med 13,8 prosent markedsandel. Peugeot er rimelig trygge på tredjeplass, men Toyota skal jobber hardt for å holde fjerde foran Mercedes ved årets slutt.
ALLE TALL OG TABELLER I KOMMENDE UTGAVE AV YRKESBIL