Markedet på vei opp

For tiende måned på rad økte tungbilmarkedet i Europa. Det lover godt for representasjonsinnsatsen på IAA i Hannover om noen uker.

Publisert

UTVIKLING: Tungbilprodusentene i Europa kommer til å smile på årets IAA, denne aller største og viktigste messen for tunge kjøretøy som arrangeres annet hvert år i Hannover, Tyskland.

For tiende måned på rad har nemlig det europeiske hjemmemarkedet økt.

Totalt ble det solgt 166.000 lastebiler i juni, en økning på solide 10 prosent pluss i forhold til juni i fjor. Og ser vi på hele første halvår ligger markedet nå 9,3 prosent over tilsvarende i fjor.

Det gode er at nesten uansett hva som skjer, vil heller ingen i lastebilbransjen miste humøret på åpningsdagene.

For IAA i Hannover åpner den 25. september, og den neste offisielle registreringsstatistikken fra ACEA – sammenslutningen av europeiske bilprodusenter – vil ikke foreligge før den 26. september.

Men når den kommer, er det er en viss fare for at den vil avsløre en negativ tendens eller to.

Vi ser det allerede nå, på junistatistikken. Mens busser og lettere biler føyk til værs, sank bilene over 16 tonn med 0,7 prosent fra juni i fjor til juni i år.

Og hvis vi tar med alle lastebilene, fra 3,5 tonn og opp, er nedgangen på 4,2 prosent.

På halvårsbasis er imidlertid alle sektorene i pluss.

  • Lastebiler over 16 tonn: 5,7 prosent opp.
  • Lastebiler over 3,5 tonn, beskjedne 1,6 prosent opp.
  • Busser 7,3 prosent opp.
  • Varebiler under 3,5 tonn, 9,3 prosent opp.

Frankrike og Storbritannia er blant de store markedene som viser nedgang. Ikke bare i juni, men for hele første halvår.

Selve motoren i europeisk bilindustri og næringsvirksomhet, Tyskland, har derimot to-sifret vekst for første halvår.

Dessverre er ikke yrkesbil-delen av ACEAs statistiske virksomhet like finmasket som når det gjelder å telle personbiler. Registreringsstatistikken kommer mye senere enn personbil-statistikken, og inneholder ikke bilmerkene enkeltvis.

Dersom man ønsker å følge hvert merkes utvikling må man enten gå på de nasjonale statistikkene, eller stole på produsentenes egne tall.

Og de er ikke alltid pålitelige – man vet egentlig aldri hva en produsent mener med Europa. Om det er med eller uten Tyrkia og Russland utgjør en ganske stor forskjell. La oss håpe ACEA snart tetter denne informasjonsluken.

Powered by Labrador CMS