-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Avverget dobbeltulovlig kabotasje i bulkfirma
Utekontrollen ved Jessheim trafikkstasjon stoppet 22. mai en svenskregistrert trekkvogn med bulktransport-tralle fra det norskkontrollerte firmaet Bess Transport AB.
KABOTASJE: Bess Transport AB merker sine biler med «a Blomquist company».
Bedriften er etter det vi erfarer heleid av Jørgensen AS, som igjen er kontrollert av Ragnar Blomquist gjennom Blomquist Eiendom AS.
Sjåføren viser først fram tre fraktbrev, og den svenske bilen kjører angivelig ved kontrollen et kabotasjeoppdrag med frakt av kalk fra Hylla i Trøndelag, og skal til Slemmestad i Røyken kommune rett vest for Oslo.
Det viser seg imidlertid at bilen for det første er i Norge på åttende dagen, som er utenfor begrensningen på 7 dager/3 oppdrag for å kjøre lovlig kabotasje.
Ved nærmere gjennomgang av kjøre- og hviletid, fremkommer det dessuten at bilen har kjørt vesentlig mer og til flere steder enn det fraktbrevene tilsier. Når kontrollørene konfronterer sjåføren med ette, dukker det først ett fraktbrev til opp – og så enda ett.
Den kontrollerte bilen er altså i Norge på åttende dagen med sitt femte fraktoppdrag.
Men det stopper ikke der.
Den første konsekvensen er at den kontrollerte bilen er nødt til å kjøre tom ut av landet. Sjåføren ringer derfor sin sjef, som sender ny bil fra samme firma, Bess Transport AB, for å transportere lasten videre.
Men det får ikke den nye bilen gjøre før kontrollørene på Jessheim har sjekket papirene. Og der finner de riktignok dokumentasjon på inngående last – men som ikke er datert!
- Den svenske sjåføren var positiv til at vi sjekket for kabotasje, for det gjorde de aldri hjemme i Sverige, forteller Bjørn Uno Rogneby fra Faggruppe Kjøretøy Jessheim. – Men han var ikke fullt så fornøyd da heller ikke han kunne ta lasten videre.
- Hvem er transportkjøper i denne frakten?
- Det er ikke helt klart, men befrakter er oppgitt å være Jørgensen AS, sier Rogneby. Han forteller at etter hvert ble en norsk transportør tilkalt for å frakte kalken til Slemmestad.
- Vi har nå skrevet anmeldelse som blir levert til Romerike politidistrikt. Vi venter kun på en jurist vi vet kjenner kabotasjeområdet fra før, opplyser Rogneby, som også kan fortelle at de svenske bilene er sendt hjem.
- I dette tilfellet er det ikke sjåføren vi forfølger, men transportselskapet. Og siden det er svensk, i motsetning til enkelte andre land, er dette enkelt å følge opp i ettertid.
Bess Transport kjenner ikke saken
Bess Transport AB ble etablert i 1999, og har hovedsete på øyen Tjörn ikke langt fra Stenungsund på E6 mellom Gøteborg og Uddevalla. I følge hjemmesiden til selskapet inngår de i Blomquist AS konsernen, og drives av Bengt Olofsson.
Når YrkesBil ringer for å be om kommentar, opplyser imidlertid Olofsson at han ikke kjenner til saken. Han mener de gjeldende transportoppdragene er organisert gjennom ett av kontorene i Norge, men ønsker ikke opplyse om hvilket.
Olofsson ber om tid for å undersøke saken nærmere.
Kort tid senere får YrkesBil telefon fra Jens Petter Blomquist, driftsansvarlig for Jørgensen AS. Hen medgir overfor Yrkesbil at hendelsen er svært uheldig.
- Det er ikke all reklame som er god reklame, men jeg bekrefter de faktiske forhold som dere refererer til. Det som har skjedd er menneskelig svikt. Det er en som har tatt en dårlig avgjørelse i et hektisk øyeblikk. Det var ikke bevisst.
Bilene som ble stoppet tilhører Bess Transport, underleverandør til Jørgensen i Norge. Bilene kjører fast for selskapet, og oppdraget ble organisert fra avdelingen på Bamble i Norge.
- Bess Transport opptrer slik vi oppfatter det helt legitimt til vanlig. Denne ene historien må være et unntakstilfelle.
- Er det svikt i rutiner?
- Vi følger kontinuerlig med på hva bilene gjør når de er i Norge. Vi har biler som går mellom Sverige, Danmark og Norge. De kommer inn fra over hele landet, og blir ofte brukt på innlandsoppdrag, svarer Jens Petter Blomquist.
- Denne saken har blitt et case internt. Jeg vet ikke hva reaksjonene blir mot Bess. Tidligere har det har vært saker der bøtenivåer blir høyt, så vi får se.
- Uansett ligger ansvaret hos oss. Dette er en bil som kjører permanent for oss, og vi skal ha full kontroll på hva og hvor den bilen er til enhver tid. Dette er en type aktivitet som ikke vi vil være bekjent av.
Har du tips eller kommentarer rundt dette temaet, kontakt gjerne redaksjonen.
Email: anette.berve@bilforlaget.no