Volvos knallkvartal i Europa

Det er ikke bare i Norge at Volvo har startet året godt. Markedsandelen i Europa er på rekordnivå.

Publisert

LASTEBIL: Svenske Dagens Industri brukte i påsken hele forsiden til et bilde av en Volvo FMX og tittelen «Volvos kanonkvartal».

I en oversikt over lastebilmerkenes markedsandeler i Europa første kvartal 2014 har Volvo gjort sitt beste i moderne tid med hele 18,4 prosent andel.

Det er 3,4 prosentpoeng fram i forhold til 2013, og en halvering av forspranget til Daimler (som ligger på 22,0 prosent, etter 0,4 prosentpoeng framgang).

Tallene gjelder for øvrig alle EU-land med unntak for Bulgaria, Malta. Og selvsagt heller ikke Norge eller Sveits.

I følge en avisens kilder er dette den største endringen i markedsandeler man har sett på 30 år.

Avisens analyser antyder videre at fremgangen er tuftet på at hele modellporteføljen har fått fornyet seg, men spesielt salget av nye FH.

Også tredjeplasserte Scania forbedret seg med 0,8 prosentpoeng, mens MAN og spesielt DAF slet hardt i hele Europa i dette kvartalet.

DAF gikk tilbake med hele 3,5 prosentpoeng i første kvartal, som er like mye som Volvo gikk fram.

Powered by Labrador CMS