-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Helrått fra Volvo første kvartal 2014
Vest-svenskene har fått registrert 435 biler over 16 tonn første tre måneder. Det er 67 prosent mer enn på samme tid i fjor.
REG.STATISTIKK: I øyeblikket ser det ut som kampen om markedsledelsen i tungbilsektoren er over før den har begynt. Volvo ruller!
Volvo sitter i øyeblikket med 43 prosent markedsandel, mot Scanias 31 prosent, i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Differansen på 121 biler mellom merkene tilsvarer allerede omtrent halvannen måneds salg. Og selv om starten på året 2014 er preget av avslutningen på 2013, blir dettet svært tøft å prøve å hente inne for Scania.
Spesielt i lys av at de fleste i bransjen mener at totalvolumet kan gå ned så mye som 10-20 prosent i 2014 målt mot 2013.
(Foreløpige registreringstall over 16 tonn er imidlertid ikke ned, men opp 18,9 prosent).
Dessuten har heller ikke første uke i april medført noe trendskifte: Denne ene uken har Volvo registret 49 biler mot Scanias 29!
Lenger bak i feltet er prestasjonene mer på det jevne første kvartal. Tall for over 16 tonn:
Mercedes-Benz har fått ut 120 biler, som gir 11,9 prosent markedsandel. Det er en fremgang på 17,6 prosent, altså på linje med markedsveksten.
MAN har fått ut 76 biler, som gir 7,6 prosent markedsandel. Det er flere biler enn på samme tid i 2013, men med svakere vekst enn markedet faller markedsandelen.
DAF har fått ut 29 biler, som gir 2,9 prosent markedsandel. Det nederlandske merket holder altså ikke helt tritt med den fine veksten i 2013 så langt.
Iveco har fått ut 10 biler, som gir 1,0 prosent markedsandel. Det nederlandske merket holder altså ikke helt tritt med den fine veksten i 2013 så langt.
Renault har fått ut 6 biler, som gir 0,6 prosent markedsandel. Den franske produsenten i Volvo-gruppen har altså så langt halvert resultatet.
Noen av merkene kan imidlertid finne enkelt lyspunkt i de lettere vektklassene:
10-16 tonn: Segmentet omfatter 68 biler totalt, og har en fremgang på 15 prosent. MAN tar ytterligere grep, og har nå 40 prosent andel, foran Mercedes og Iveco. Med bare 3 biler har Volvo tilsynelatende meldt seg ut.
7,5-10 tonn: Segmentet omfatter 45 biler totalt, og har en tilbakegang på 22 prosent. Fuso Canter holder stand på topp med 33,3 prosent, men bare noen biler foran MAN og Iveco hakk i hæl.
3,5-7,5 tonn: Segmentet omfatter 77 biler totalt, og har en fremgang på 20 prosent. Mercedes dominerer klassen total, med 52 prosent. Samtidig har Volkswagen knallsterk utvikling med Crafter (17 biler) på andre plass passerer dermed Iveco i denne klassen.