Sterk avslutning på 2013

Det ble en myk landing på varebilåret 2013, med akkurat passe oppdrift mot slutten. Bortsett fra ett fransk merke, da, som registrerte 50 prosent flere biler enn i en normalmåned. El-Partner ble rene nyttårsraketten!

Publisert

REGISTRERINGER 2013: Totalt antall registrerte varebiler i 2013 endte på 30.859 enheter. Det er 991 biler, eller 3,1 prosent, under de 31.850 som ble påskiltet i 2012.

Og det er en nedgang, ja, men trenden er betryggende. I følge de fleste kilder og prognoser i bransjen, er rundt 30.000 varebiler i ferd med å bli det nye normalårtallet for Norge.

Ser vi på det mellomlange bildet, hadde markedet en foreløpig topp (etter finanskrisen) på 35.512 biler i 2011. Veksttrenden ble brutt og tallet «stupte» med 10 prosent til 2012.

Nå kan det imidlertid virke som om det siste fallet allerede er i ferd med å flate helt ut. 2013 bedret seg til bare minus 3 prosent i 2013 – og årsavslutningen bød på et luftig lite hopp.

Underliggende svakheter
Nå må vi ta desembertallene 2013, med en framgang på 23 prosent, med en solid dose erfaringssalt. November og desember 2012 før var nemlig preget av katastrofale tall på minus 30 prosent i snitt.

Bakgrunnen den gang var ikke svikt i markedet, men svikt i myndighetenes datasystemer og mulighetene for å registrere alle bilene som var solgt. Disse bilene havnet derfor på statistikken tidlig i 2013.

2013-totalen er altså preget av både et delvis kunstig oppblåste volum i starten av året og avsluttende månedsendringer som ikke reelt er fullt så pene som prosentendringen tilsier. I tillegg kommer salderingsposten varebil klasse 1, likbiler og campingbiler under 3,5 tonn.

Fjerner vi disse bilene fra statistikken, er resultatet for «ekte» varebiler, altså klasse 2, en tilbakegang på 4,5 prosent fra 2012 til 2013.

Merket som går på skinner
Bryter vi tallene ned på merkenivå, er det bare å fastslå at VW Nytte nok en gang forsterker sin posisjon i en helt annen liga enn de øvrige aktørene i Norge:

* Øker markedsandelen i et synkende marked
* Overgår langt egne ambisjoner på 33,0 %

Det overlegne volumet av varebiler fra VW Nytte over flere år betyr kanskje aller mest for ettermarkedet. Kundegrunnlaget er nå så solid etablert høyt over konkurrentene at man kan tillate seg å både satse og jobbe på et helt annet nivå

Med utgangspunkt i at ingen av konkurrentene heller i fjor utfordret 10-prosenten i markedsandeler, kan vi gjenta konklusjonen fra i året før: I 2014 er antagelig den største utfordringen for VW å ikke bli blasert.

Thriller om sølvet
Peugeot kan imidlertid begynne å gjøre hevd på 2. plassen. Men i 2013 måtte det en ekte Northug-spurt til for å lande det. Det drøyde helt til julekvelden før sølvet var sikret med 9,6 prosent markedsandel.

Peugeot registrerte i desember 50 prosent flere biler enn i en normalmåned, og det er grunn til å tro at den franske varebilorganisasjonen hos Bertel O. Steen inntok nyttårschampagnen med svetten perlende i pannen. Peugeot registrerte faktisk 200 biler bare i romjulen og med 20 registreringer selveste nyttårsaften, begge deler klart flest av alle merker (VW inkludert).

Sluttsummen for Peugeot ble forøvrig bemerkelsesverdig lik tallene fra året før: Storselgeren Partner endte på nøyaktig samme tall begge årene, 2304 biler. At merket måtte se en tilbakegang på 1,1 prosent skyldes i all hovedsak svakere salg av flerbruksbilen 5008 på grønne skilter.

OG ENDELIG EL-VAREBIL! De to siste ukene i desember 2013 registrerte Peugeot 168 av totalt 171 elektriske Partnere. Av totalt 340 registrerte elektriske varebiler i Norge i 2013 ga det en markedsandel på ganske nøyaktig 50 prosent. De fleste elektriske Partnerene er etter det vi kjenner til levert til Posten. Peugeot har for 2014 (igjen) ambisjon om å levere 1000 elektriske biler.

Mercedes-Benz med friskt mot
Det var norske konsernsøster Mercedes som ga Peugeot kamp til mållinjen. Mercedes økte over 30 prosent fra 2012 til 2013, og fra 6,7 til 9,1 prosent markedsandel. Nå må det raskt tilføyes at årsaken var en ekstra modell å selge i det aller viktigste segmentet – de små varebilene. Lille Citan solgte 770 biler, som faktisk er flere enheter enn forskjellene mellom 2012 og 2013 for Mercedes.
På fjerdeplass finner vi Ford, som med 8,9 prosent andel er i den pussige situasjonen at de øker markedsandel, men taper i rangeringen fra fjorårets tredjeplass. Det gode resultatet skyldes at merket har klart å tøye utgående Transit Connect til siste slutt, og samtidig har fått flott drahjelp Transit Custom.

På femteplass har Citroen kjempet durabelig i hele 2013 med bestselgeren Berlingo. Men med kun en reell volummodell er det ikke nok til å kjempe om totalplasseringer for franskmennene. Heller skal de nok kikke bak seg for å se med hvilken fart Toyota kommer inn i 2014.

I 2013 skilte det nemlig kun 15 biler ned til Toyota – og med avrundinger står begge merkene med 7,7 prosent markedsandel. Og selv om Toyota måtte se en mye svakere start på Proace-salget i 2013 enn de selv hadde ambisjoner om, bare halvparten faktisk, er det liten grunn til å tro at de senker målet for i år.

Og så er det resten
Blant resten av varebilmerkene ser det ganske mørkt ut. Ingen av dem klatrer over tre prosent. Opel er merket som taper minst, og tar dermed tilbake 7. plass på tabellen, mens Fiat tar et skritt tilbake.

Det foregår dermed for tiden en klar polarisering blant varebilmerkene. De seks store blir større – og med et par små unntak taper resten andeler i størrelsesorden 10 til 30 prosent alle sammen. Unntakene er Isuzu som holder stand, men ligger langt bak importørens salgsmål. Samt Iveco, som har fått en viss dreis på sin store kassebil Daily.

Kort om segmentene
Store kassebiler. Det såkalte Sprinter-segmentet har måttet tåle en liten tilbakegang i 2013. Det er en ganske naturlig metning, etter forholdsvis stor vekst de siste årene som kan sees i lys av kraftig satsing fra VW på Crafter. Segmentet er ikke stort i volum, men dette er biler med forholdsvis avanserte og krevende – og derfor viktige – kunder. Sprinter holder godt stand, men både Crafter og til dels Iveco Daily øker bra.

Mellomstore kassebiler. Dette er årets vinnersegment blant varebilene, og det signaliserer en midlertidig stopp i den sterke downsizingtrenden som har pågått noen år. VW Transporter har aldri stått sterkere, og har nå beviselig fylt vakuumet bak Hiace. Mercedes Vito gjør det også sterkt, mens nye Ford Transit Custom har fått en flying start.

Små kassebiler. De minste bilene utgjør det største segmentet, og derfor gjør selv en beskjeden tilbakegang på rundt seks prosent ganske mange biler. Det er først og fremst klasseledende VW Caddy og utgående Ford Transit Connect som har tatt den største trøkken på rundt 750 biler hver. Nye Mercedes Citan har tilført omtrent 750 biler. Disse synes å være hentet fra både Caddy, Connect, og tvillingene Opel Combo og Fiat Doblo. De franske tvillingene Partner og Berlingo har derimot gjort det meget skarpt.

Pickup-segmentet økte mest i 2013. Toyota Hilux holdt bra stand mot VW Amarok på grønne skilter. Men inkluderer vi personbilregistrerte utgaver av disse bilene, skiller det kun 12 biler!

Varebil-SUVene med kraftig smell. En rekke modeller har falt «av kartet» med nye regler. Tilbake sitter Toyota Land Cruiser som konge på topp og Mitsubishi Pajero som våpendrager. Discovery, Wrangler, Pathfinder og tildes Soprento hangler fortsatt med som fotsoldater.

Touran-segmentet fortsetter å stupe, og er nå det klart minste varebilsegmentet, med drøyt 11 biler. Touran selv har 77 prosent markedsandel, med over ti ganger flere solgte biler enn nærmeste konkurrent.

Powered by Labrador CMS