-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lastebileierne tar grep om dieseltyvene
Organisert tyveri av diesel er et stort problem for tungtransporten. Siden politiet er passive, velger næringen å ta egne grep.
KRIMINALITET: Tyveri av diesel brer om seg. Det skjer daglig fra tunge kjøretøy, anleggsmaskiner og faste installasjoner.
I hvert enkelt tilfelle utløses store kostnader for lastebileierne, langt større enn bare verdien av selve dieselen.
Egenandel ved assistanse, påløpt timeforbruk, tapt oppdragsinntekt og reparasjon av utstyr løper fort opp i mange ti-tusen kroner per hendelse.
I tillegg får Norges Lastebileier-Forbund (NLF) rapportert hendelser hvor fører, når han tar sin lovpålagte hvil, settes ut av spill gjennom bruk av bedøvende gasser.
Et av grepene lastebileierne nå tar er en egenutviklet dieseltyverialarm.
– Godstransportnæringen må kunne kreve grunnleggende sikkerhet langs norske veier for sjåfører og kjøretøy som frakter gods rundt i landet, sier adm. direktør i NLF, Geir A. Mo.
Derfor har NLF sammen med G4S og IDTec utviklet en helhetlig sikkerhetsløsning for vogntog, sjåfører og bedrifter.
Via sensorer varsler alarmen om noen nærmer seg drivstofftanken. I tillegg varsles sjåfør og sentral automatisk ved for eksempel forsøk på bedøvende angrep i bilen
- Hensikten er å forebygge og bekjempe kriminalitet, i mangel på politisk handlekraft, utdyper Mo.
- Når myndighetene konsekvent henlegger saker, har forbundet, på vegne av medlemmene, sett seg nødt til å bruke mye tid og ressurser på å utvikle dette alarmsystemet.
- Næringen har gjort sitt. Nå forventes det at den nye regjeringen viser handlekraft og umiddelbart tør å gripe fatt i dieseltyveriproblemet. avslutter Mo.
Bakgrunn
- Dieseltyveri har vært et stort problem de siste 5-6 årene
- Politiet mener dieseltyveri ofte er organisert kriminalitet
- Forbrytelsen har ikke egen kode i politiets straffesaksystem
- Politidirektoratet mente i 2012 at henleggelsesraten var på rundt 97 %
- NLF-medlemmer får bekreftet anmeldelse og henleggelsen i samme konvolutt
- Det er ikke mulig å levere anmeldelse via nett
- NLFs medlemsundersøkelse fra høsten 2012 er første sikre kilde på omfanget
- 64 % av NLFs medlemmer har opplevd å bli frastjålet diesel
- Under halvparten anmelder forholdene da politiet ikke prioriterer slike saker