Tungbil 17 prosent ned

Tallene fra mars peker mot enda brattere nedgang i lastebilsalget.

Publisert

STATISTIKK: Registreringstallene viser nå tre nedgangsmåneder på rad. Etter første kvartal takter altså lastebilåret 2013 betydelig under 2012.

Fra importørsiden meldes det imidlertid ikke om stor bekymring - ennå.

Den svake starten på året kan til dels skyldes høy temperatur mot slutten av fjoråret, som det er kompensert negativt for i januar februar - pluss påsken nå i mars.

For samtidig er interessen fortsatt stor i markedet, det er nye produkter på vei inn i markedet, og man tror fortsatt på ett oppsving mot slutten av året ved utfasing av Euro 5.

Vekst i midtsegmentet

Den litt spesielle trenden med nedgangen i de tyngste og letteste segmentene, mens de mellomstore opplever framgang holder seg:

  • 3,5-7,5 tonn: Minus 19 prosent
  • 7,5-10 tonn: Pluss 18,4 prosent
  • 10-16 tonn: Pluss 28,3 prosent
  • 16-22 tonn: Pluss 13,3 prosent
  • > 22 tonn: Minus 20,6 prosent

I denne sammenhengen er det igjen viktig å huske at de tyngste bilene (over 22 tonn) dessverre også utgjør langt flere i antall.

Med andre ord får framgangen i mellomklassen beskjeden betydning totalt sett.

Scania bremser minst

Målestokken er fortsatt segmentet over 16 tonn. Etter første kvartal leder Scania komfortabelt over Volvo, med 329 mot 260 biler.

Adm. dir. Erik Engelien i Volvo Norge er selvsagt langt fra fornøyd med dette, men tilskriver det fortsatt vakuumet i påvente av nye FH – og opprettholder sin ambisjon om 38 prosent markedsandel i år.

Og det er nok samtidig et varsel om tøffe tak for de mindre merkene, som skal kjempe mot mektige Volvo-muskler utover året.

Tredjeplasserte Mercedes bremser fortsatt med hele 23 prosent målt mot 2012, mens MAN med «bare» 11 prosent brems i sektoren over 16 tonn dermed klatrer i markedsandeler målt mot i fjor.

To av tre små europeere

Blant de tre små fortetter DAF å markere seg kraftig. Nesten 90 prosent vekst i klassen over 16 tonn bringer merket opp på akseptable 5,8 prosent markedsandel.

Holder dette ut året tipper vi importøren nede i Råde spandere ekstra stort julebord.

Også Iveco har fått en god start i 2013, og nærmer seg nå alvorlig 2-prosenten. Og for klassen over 22 tonn separat er italienerne nå faktisk oppe på 2,1 prosent.

Renault har ikke på samme måte klart å følge opp den gode starten på året i de tyngste segmentene.

Men vi kommer nok til å se resultater i løpet av året – både på ny organisering sammen med Volvo, og en serie nye produkter som varsles avduket på forsommeren.

Se komplett oversikt med merker og vektsegmenter i YrkesBil 4-2013

Powered by Labrador CMS