Sniktitt på februartall, fortsatt 5,5 % ned

Registreringsstatistikken etter nesten to måneder i 2013 antyder fortsatt nedgang i lastebilsalget. Og Scania holder stand i teten.

Publisert

NÆRINGSLIV: Det er fortsatt et par dager til måneden er ute, men med OFV-tall per 25. februar er det heller ikke tvil om at lastebilåret 2013 er i ferd med å ta form.

Det viktigste signalet er at vi så langt har en svak, men tydelig tilbakegang i registreringstakten på i øyeblikket 5,5 prosent mot samme periode i 2012.

Det er i motsetning til at en samlet lastebilimportørstand ved årsskiftet ventet samme nivå for 2013 som i fjor. (Og blant dem er en rekke pessimister, hvilket betyr at de egentlig venter økning…).

5,5 prosent er likevel ikke større avvik enn at det fortsatt kan skyldes tilfeldigheter. Som for eksempel at det er et lite vakuum der ute mens deler av markedet venter på nye Volvo FH, som først kommer i midten av mars.

Nedgangen på 5,5 prosent gjelder for samtlige lastebiler over 3,5 tonn. Blant de tyngste aktørene er tilbakegangen enda sterkere.

Satt på spissen kan vi si at Scania taper minst av de fire store, med drøyt 15 % tilbakegang. Dermed leder østkystsvenskene med 26 biler over Volvo, som taper terreng med 17 prosent målt mot i fjor.

Tredjeplasserte Mercedes må så langt må tåle hele 23 prosent brems. Importøren har uansett varslet et utfordrende år for sin egen del, siden den splitter nye produktporteføljen nå i så stor grad består av biler som kun kan leveres med Euro 6-motor.

Utslippsstandarden Euro 6 er som kjent noe dyrere enn dagens Euro 5, men inntil den høyrer standarden blir obligatorisk fra kommende årsskifte, har lastebilkjøperne ingen incentiver som frister dem til å velge den dyrere teknologien.

MAN, derimot, den siste av de 4 store, er fortsatt på opptur, og tviholder i øyeblikket på sin tosifrede markedsandel på 10,0 prosent (over 3,5 tonn). Tallene for februar er imidlertid ikke på langt nær så gode som for januar, så det er et spørsmål hvor lenge dette holder.

Blant de tre små er det imidlertid en meget interessant kamp rundt 4-prosenten. Renault har startet aller best, og holder nå 4,3 prosent. Er det en markedets velkomsthilsen til Volvo-familien mon tro?

DAF har imidlertid økt på i februar og nærmer seg bakfra med 4,0 prosent, mens Iveco neppe vil gi seg, der de ligger på 3,7 prosent akkurat nå.

Forskjellen mellom disse tre er ikke mer enn 4 biler!

Her er lastebilenes syv på topp-merker per 25. februar i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Og vi snakker fortsatt samlet antall biler over 3,5 tonn.

1 – Scania, 210
2 – Volvo, 184
3 – Mercedes-Benz, 91
4 – MAN, 75
5 – Renault, 32
6 – DAF, 30
7 – Iveco, 28

Pssst. Og slik så det ut i de forskjellige vektsegmentene per 31. januar. KLIKK HER.

Powered by Labrador CMS