-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lastebilkostnadene holdes i sjakk
Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport økte kun 1,7 prosent fra januar 2012 til januar 2013, melder SSB. Takk til dieselprisene.
KOSTNADER: Utviklingen i kostnadsbildet har vært stabilt hyggelig det siste halvåret. Sjekk femårskurven i sin helhet nederst i saken.
Det går bedre nå
For mens vi i store deler av 2011 måtte tåle en kostnadsvekst mellom 5 og 6 prosent (målt mot samme måned året før), falt indeksen bratt gjennom første del av 2012.
Fra juni 2012 har den stabilisert seg rundt pene 1,7 prosent.
Figuren fra SSB viser at det i løpet av de siste fem årene kun var en periode i 2009 at kostnadsutviklingen har vært så lav som nå.
Hovedårsaken, viser det seg, er nedgang i prisen på diesel. Og med litt hjelp av lavere kapitalkostnader. Det aller meste annet stiger i pris.
Her er detaljene:
Forsikringsindeksen: Fra januar 2012 til januar 2013 gikk forsikringsindeksen opp 6,1 prosent.
Kapitalkostnadsindeksen: De siste tolv månedene gikk kapitalindeksen ned 2,8 prosent.
Drivstoffindeksen: Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen gikk ned 3,2 prosent fra januar 2012 til januar 2013.
Ferje- og bomkostnader: De siste tolv månedene økte disse med 3,9 prosent.
Reparasjons- og servicekostnader: Denne delindeksen steg med 4,0 prosent det siste året.
Administrasjonskostnader: Steg med 3,7 prosent det siste året.
Men hva med dekk?
SSB har ikke spesifikt nevnt utviklingen i prisbildet på dekk siden oktober 2012. Det er kanskje naturlig med tanke på en årlig «innkjøpsboom» på høsten.
På det tidspunktet kunne de imidlertid rapportere om ned nedgang i dekkprisene de siste tolv månedene med 2,4 prosent.
Kilde: ”Kostnadsindeks for lastebiltransport, januar 2013” fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
YrkesBil.no følger kostnadsbildet – her er noen tilbakeblikk:
Lastebilkostnadene januar 2012
Lastebilkostnadene desember 2010