Nye toppkort i Mercedes lederkabal

NY LASTEBILSJEF: Når det blåser på toppene snakker vi ikke om lett bris. Den ferskeste stormen har snudd opp ned på Mercedes-divisjonenes ledersjikt.

Publisert
Andreas Renschler går fra å være lastebilsjef i Daimler til ansvar for Mercedes personbiler.
Andreas Renschler går fra å være lastebilsjef i Daimler til ansvar for Mercedes personbiler.

LEDELSE: Den nye toppsjefen for Daimler Trucks heter Dr. Wolfgang Bernhard (bildet).

Et kjapt tilbakeblikk: Dette er så ferskt at i den utgaven av YrkesBil, som kommer til et skrivebord nær deg i løpet av ganske få dager – med blant annet en omfattende introduksjon av Arocs – er fremdeles Andreas Renschler styremedlem med ansvar for Daimler Trucks og Daimler Buses.

Renschler (bildet under artikkelen) hadde dessuten med seg en helt ny sjef for Daimler Trucks, Stefan Buchner, fordi forgjengeren, Hubert Troska var blitt sendt til Kina for å ordne opp med Daimlers bedrøvelige virksomhet der.

Troska var for øvrig en mann som var sterkt respektert blant de som lever av å pushe disse produktene videre, hans avgang var det mange som beklaget.

Men før Buchner hadde fått muligheter til å vise hva han å by på under sin sjef, blir også Renschler flyttet på.

Renschler til personbil, ny sjef fra personbil

I går kom det beskjed om at Renschler skal få nye oppgaver i styret: Nå blir han sjef for produksjon og innkjøp for personbil- og varebilavdelingen.

I hans sted flyttes Wolfgang Bernhard sidelengs inn fra styreansvar for produksjon, og over til last og buss.

Nå er det å håpe at personbilmannen Bernhard i hvert fall har førerkort for tungt. Skjønt, det er ikke mye i hans CV som tyder på det.

52-åringen startet hos McKinsey, begynte hos Mercedes-Benz AG i 1992. Sjef for sportsbilarmen til Mercedes, AMG, i 1998 og ble President for Chrysler-divisjonen i 2000.

Da han, på tross av hva han nok var blitt stilt i utsikt, ikke ble Mercedes-Benz sjef i mai 2004 gikk han på dagen.

Til Volkswagen, der han ble CEO for VW-avdelingen.

Det oppholdet varte til 2007 da han under ganske offentlig oppmerksomhet ble kastet ut av VW-kongen selv, Ferdinand Piëch.

Dermed var det tilbake til Daimler igjen i april 2009 – uten at man har lagt veldig merke til ham siden den gang.

Flere pikante saker

Det er noe annet pikant oppi alt dette. Selve toppsjefen, Dieter Zetsche, fikk samtidig – altså i går – bare fornyet sin kontrakt med tre år.

Frem til utgaven av 2016. Det samme skjedde for øvrig med utviklingssjefen, Thomas Weber. Mens både Bernhard og Renschler nylig har fått sine avtaler fornyet frem til utgaven av 2018.

Zetsche selv har tidligere i år sagt at han var helt trygg på å få en ny fem-års kontrakt, så det kan kanskje se ut som om eierne er i ferd med å bygge opp til en tronskifte tidligere enn ventet, og at de nå dyrker frem den nye herskeren.

Men ingen kronprinser?

Men en bransjeanalytiker formulerer det egentlig ganske klart: «Tidligere så man på begge disse som mulige kronprinser. Nå har man inntrykk av at det ikke finnes kronprinser der i det hele tatt».

Powered by Labrador CMS