Endelig for Volvo

Fjorårets lastebilregistreringer endte på hele 4083 biler over 16 tonn. Men en margin på bare 7 biler sikret markedsledelsen.

Publisert

Det var full gass i lastebilmarkedet i 2012.

Riktignok måtte markedet tåle en beskjeden tilbakegang på de letteste bilene, minus 4,9 prosent under 16 tonn.

Det er tilbake fra 721 til 686 biler. Men så er da også dette den klart minste klassen også i antall biler.

22,5 % opp over 16 tonn

For stikk i strid med bransjens egne spådommer ved inngangen til året, endte vi med en oppgang på 22,5 prosent for vektklassen over 16 tonn.

Volumet økte fra 3333 til 4083 biler, og med sterkest økning av de aller tyngste bilene.

Og om man skulle være i tvil: Økningen har direkte sammenheng med høyt tempo i norsk næringsliv generelt.

Det mest spennende sett fra utsiden har likevel vært kampen om den attraktive markedsledelsen mellom Volvo og Scania.

Samme hvor mye aktørene selv prøver å nedtone ambisjoner om «listetoppen» underveis, kan det ikke være tvil om at verdien av å være markedsleder er betydelig.

Svenskekampen på kniven

I europeisk og globalt perspektiv er Volvo en klart større aktør enn Scania, og har også historisk hatt «hevd» på markedsledelsen i Norge.

De siste fem årene (2007-2011) har imidlertid Scania sett sitt snitt til å ta innersvingen på sin svenske erkekonkurrent i Norge.

Starten på 2012 så da også ut til å gå Scanias vei. Volvo kom skjevt ut av hoppkanten, og først i juni kunne de klatre forbi første gang.

På ettersommeren så det en stund ut som om kampen var avgjort i Volvos favør, men etter oktober var Scania igjen tilbake øverst på tabellen.

November tok Volvo tilbake. Vi måtte likevel vente helt til siste registreringsdag i desember før racet var avgjort.

I uken før jul registrerte Scania 66 biler mot Volvos 32 biler. På det tidspunktet var forskjellen antagelig nede i 3 biler.

De to siste registreringsdagene i romjulen må ha vært passe hektiske, men det endte altså til slutt med 7 biler i Volvos favør.

Lavere samlet svensk markedsandel

Det kanskje mest gledelige når vi ser utover duellen mellom svenskene, er likevel at de ikke har spist opp all energi i lastebilmarkedet.

Volvo og Scanias samlede markedsandel over 16 tonn har sunket fra 74,9 % til 72,8 %. Det betyr nemlig at også andre merker har gjort det bra.

På 3. plass har Mercedes økt fra 369 til 505 biler, eller 36,9 %. Økningen er mye bedre enn svenskenes, og det gir en markedsandel på 12,4 %.

4. plass tilhører MAN, som tross 20,9 % økning har økt mindre enn markedet, og må tåle en tilbakegang fra 7,7 til 7,6 % markedsandel.

5. plass er DAFs plass. En økning på 9 biler er dessverre også for lite, med en tilbakegang i andel fra 2,6 til 2,4 %.

6. plass på Iveco, som med en knallsterk økning på 94 % øker til 1,7 prosent markedsandel.

7. plass går til Renault, som også øker med flotte 90 %, og tok 1,4 prosent av markedet over 16 tonn i 2012.

Og hvordan prognosene er for 2013?

De er gode, det kan vi trygt si.

Les alle detaljene i førstkommende YrkesBil.

Powered by Labrador CMS