Glimt av nær transportfremtid

I formiddag åpnet Nordens største transport- og logistikkonferanse. – Husk at vi er dømt til å være et høykostland, åpnet Stein Lier Hansen i Norsk Industri.

Publisert

Med drøyt 800 deltagere fra sentrale posisjoner knyttet til norsk logistikk og transport – og ikke minst politikk og byråkrati – nærmest struttet Clarion Hotell på Gardermoen i formiddag av premissleggere for norsk transport.

Stein Lier Hansen i Norsk Industri representerte en av hovedarrangørene – og i praksis transportkjøperne.

- Transport og logistikk-kostnadene utgjør 13,7 prosent av kostnadene for norsk industri, kunne han melde. Og det er en STOR andel.

Skal norsk industri konkurrere mot utlandet, må det gjøres kraftige grep innen logistikk og infrastruktur, var hovedbudskapet.

Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport representerte den andre av hovedarrangørene – i praksis transportselgerne.

Også han benyttet anledningen til å understreke utfordringene koblet mot å være et høykostland.

- Lønnsveksten har siden 1998 til 2012 løftet oss fra å være konkurransedyktige mot sammenliknbare land til å være det landet av alle med suverent høyeste lønnskostnad per timeverk i industrien.

Hans løsning er tiltak i retning mer effektiv transport. I dag (2010-tall) er fordelingsnøkkelen mellom 368 millioner tonn transportert gods innenlands slik:

  • 279 millioner tonn veitransport
  • 83 millioner tonn sjøtransport
  • 7 millioner tonn jernbanetransport

Og med jernbanen i begredelig tilstand, synes det dermed helt naturlig å forsøke utforske sjøtransport i langt større grad – blant annet samarbeidsprosjektet «Velg sjøveien».

I følge havnedirektør Anne Sigrid Hamran i Oslo Havn har dette prosjektet nå identifisert helt konkrete godsmengder som kan overføres til sjøtransport som tilsvarer dobling av dagens nivå.

Og prosjektgruppen ser i overskuelig fremtid for seg linjeskip i fast rute langs norskekysten.

Hydro Aluminiums beslutning om overføring av sine produkter fra vei til sjø er et eksempel på at slike transisjoner faktisk er mulig.

Koblet mot det fungerende direktør Petter Haas Brubakk påpeker, nemlig at Norge for tiden har Europas sterkeste trend innen regionalisering.

Brubakks hovedanliggende var for øvrig næringslivets egen transportplan Samferdselsløftet. Kort fortalt ønsker NHO at det de nærmeste 10 årene investeres

65 % mer enn det myndigheten legger opp til på samferdsel.

Hvilket selvsagt betyr at det er sterke krefter i sving for å sikre at anleggstransport holder seg meget lønnsom de kommende årene også.

Dette var bare noen glimt fra åpningen om scenarioer for norsk varetransport som kommer til å preges av kraftige strukturendringer fremover.

Selve premissene for næringsdrivende transportører altså. Og i så godt som hver eneste slides og videofilm som ble vist, var lastebilen en sentral aktør.

Transportører og lastebileiere var det dog i liten grad å spore på programmet. Sentrale personer i bransjen er likevel observert i de mange salene, og messeområdet struttet av lastebilleverandører med hhv. telematikk/flåtestyring og miljøtiltak i fokus.

Dermed måtte det en industrimann til for å si det åpenbare. Stein Lier Hansen i Norsk Industri avsluttet sitt innledningsforedrag med den viktige selvfølgeligheten vi så liker å høre:

- Uten lastebilen stopper Norge.

Kanskje er det på tide med mer «industrialisme» i yrkesbilnæringen også?

Konferansen fortsetter i kveld og morgen formiddag til den avsluttes kl. 13.00 med duell om NTP mellom samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og partileder Erna Solberg (H).

Powered by Labrador CMS