Posten Brings resultater første halvår

Norges største transportør, Posten Bring, dvs. Posten Norge AS, la i formiddag frem resultater for første halvår 2012.

Publisert


Posten-konsernet noterer samlet omsetning i første halvår 2012 som lik tilsvarende periode i 2011.

Dvs. det står stille på omtrent 11,4 milliarder.

Konsernsjef Dag Mejdell kunne imidlertid fornøyd konstatere at driftsresultatet - før engangseffekter og nedskrivninger - viser meget hyggelige takter.

Økningen i resultatet med 85 millioner er hele 29 prosent bedre enn tilsvarende i 2011.

Frisk underliggende drift

Også egenkapitalavkastningen er sterk, godt over kravet fra eierne, AS Norge (i ytterste konsekvens du og meg). Den såkalte underliggende driften går med andre ord på skinner.

Men: Det er skjær i sjøen. De nevnte engangseffekter og nedskrivninger, samt finanskostnader.

Totalt endte konsernet derfor med et resultat før skatt som ser litt pinglete ut, 2 millioner kroner. Til sammenlikning var samme tall første halvår i fjor 157 millioner.

Årsaken skal i all hovedsak være avsetninger til restrukturering av postkontorene fremover. Om ikke lenge kommer det kun til å gjenstå 30 postkontor i Norge – men 1400 post i butikk.

Men hva skjer på godssiden, da?

Vent litt. Posten-konsernet er et krevende selskap å forklare resultatene fra.

Først og fremst fordi de to hovedsegmentene i selskapet - brev og pakker til privatkunder (Posten) på den ene siden og all annen transport for bedriftskunder (Bring) – spriker i hver sin retning.

Og det fortsetter de med. Per første halvår skiller det ytterligere to prosent, og Bring/logistikk har nå vokst til 58 % mens Posten er redusert til 42 % av totalen i Posten Norge AS.

Det røde Post-segmentet (men som også omfatter Bring-selskaper innen posttjenester), opplever som man skjønner omsetningsnedgang, men likevel resultatframgang (før avskrivninger).

Innen dette segmentet ventes også fortsatt reduksjon i omsetning grunnet redusert brevpost og aviser.

For å bøte dette jobbes det imidlertid for å fylle postkassene med nye produkter innen reklame og netthandel.

I det grønne Bring-segmentet opplever man vekst, og forventer ytterligere vekst (spesielt på utlandet), men sliter med negative resultater grunnet engangseffekter og avskrivninger.

Den trenden er heldigvis på riktig vei. Mens netto halvårsresultat endte på -41 millioner første halvår 2011, er det «bare» -4 millioner så langt i år.

Presset på gods, opp i termo

På forklaringssiden setter Dag Mejdell og hans folk:

- sterkere konkurranse i B2C-markedet, som vi antagelig kan tolke som netthandel rett til forbruker

- lavere marginer på pakkevirksomhet

- økte transportkostnader

Mejdell var også klar på at den økonomiske utviklingen i Europa indirekte virker på oss i Norge. Eksporterende bedrifter med kunder sør i Europa har betraktelig reduserte volumer ut av landet.

På plussiden trekker han fram øket lønnsomhet innen forretningsområdet termotransport.

Et annet bidrag til omsetningsvekst i først halvår er også oppkjøpet av Fredrikstad Transport & Spedisjon AS, som går inn i Bring Cargo Østfold AS.

Fortsatt (utenlands)vekst i gods

Gods/logistikk-sektoren vokser altså, og Mejdell lover fortsatt vekst gjennom oppkjøp.

(I forrige utgave av YrkesBil kunne du for øvrig lese om alle selskapene som de siste 10 årene er tatt opp i Posten Bring.)

Det er imidlertid langt fra sikkert at veksten kommer norske selskaper til gode fremover. Det klart største vekstpotensialet for logistikksektoren er identifisert utenfor landets grenser.

Allerede i dag utgjør utenlandsandelen av Bring nesten 40 % av totalomsetningen – fordelt på minst 10 land, men hvorav det meste av volumet er i Sverige.

Apropos: Hvilket bringer oss til de aller siste to linjene i halvårsrapporten: I april i år etablerte Brings svenske datterselskap Frigo Sverige virksomhet i Spania: Bring Frigo S.L.

Formålet er å «sikre volumer og bedre balansen i transportflyten».

2011-resultatene for datterselskapene

Tallene for andre kvartal og halvårsrapporten 2012 ser så langt greie ut, men gir ingen detaljert opplysninger om de enkelte datterselskapene, som jo er spesielt spennende for dem som jobber i og med Bring-systemet.

YrkesBil har fulgt resultatfremleggelsene av årsresultatene etter hvert som de er tilgjengelige i Brønnøysundregistrene.

Og de viser at 2011 var et år med opp-, men til dels tydelige nedturer i Bring-systemet. Her er en håndfull eksempler:

Senere i høst kan du finne alle resultatene i YrkesBils årlige oppstilling:

500 største selskaper i norsk godstransport

Selskap 2011 (tall i 1000 kr)

Omsetning

Res. f. skatt

Bring Cargo AS

2 910 468

-43 509

Bring Frigo AS

1 150 741

-30 524

Bring Linehaul AS

620 512

-50 657

Bring Express Norge AS

400 630

+17 027

Bring Cargo Østfold AS

157 437

+18 189

Bring Logistics Sunnmøre AS

51 956

-10 613

Powered by Labrador CMS