De største og minste øker

Total er registreringstallet 6,2 prosent tilbake så langt i år. I et synkende marked, øker likevel Sprinter- og Caddy-klassen i både prosent og volum.

Publisert

VAREBIL: Mai var en ganske lei måned for varebilselgere, med nær 20 prosent tilbakegang målt mot 2011. Dermed er akkumulert nedgang i varebilsalget på over 6 prosent.

Endringene er likevel ganske ujevnt fordelt. Både de største og de minste kassebilene viser faktisk framgang, mens de mellomstore går ganske kraftig tilbake.

Det er grunn til å tro at de små varebilene i maksiutgaver tar over mye av den tradisjonell Hiace-kundegruppen.

Framgangen blant de største kassebilene kan vi nok antagelig tilskrive et blomstrende næringsliv – kombinert med aggressiv satsing fra VW på Crafter, et trekk som ser ut til å komme hele bilklassen til gode.

Varebilsegmentene per mai 2012

Caddy-klassen – fikk seg en kraftig smekk i mai, men er fortsatt det klart ledende varebilsegmentet, med akkumulert vekt på 5,1 prosent over 2011. VW Caddy er i en klasse for seg, mens Peugeot Partner og Citroen Berlingo har byttet på de øvrige pallplassene siden forrige måned (Partner tapte minst…). Fiat Doblo er på fremmarsj, men det skyldes kanskje mest at utgangspunktet var veldig svakt.

Touran-klassen – Nye Fiat Freemont med grønne skilter stuper inn på 2. plass i et segment som også stuper: MPV-bilene. Det er imidlertid langt igjen til at det er mulig å si at den utfordrer gode gamle VW Touran, som beholde sin gode segmentandel selv om hele segmentet dropper med 39 prosent målt mot 2011.

Land Cruiser-klassen – Den gode gamle Toyotaen holde fortsatt kongeplassen i en klasse som droppet brutale 28,8 prosent i mai. Også gode gamle Pajero holder bra stand. Og Jeep Wrangler, som kunne blitt en døgnflue, har holdt på interessen med 30 biler solgt også i mai. Dermed har den på kort tid etablert seg ganske behagelig på 3. plass i SUV-segmentet.

Hilux-klassen – Pickup-segmentet er tydeligvis i et dødvanne akkurat nå, med 20 prosent tilbakegang målt mot 2011. Antagelig mens markedet venter på et par solide årsnyheter, nye Isuzu D-Max og Ford Ranger. For innen anleggssektoren er det boom for tiden, og da følger normalt pickup-segmentet etter. Det må vel også være et lite tankekors for VW at Amarok fortsatt ikke er i nærheten av å utfordre Hilux.

Transporter-klassen – Når de mellomstore kassebilene taper over 11 prosent så langt i år, skyldes det selvsagt at gode gamle Toyota Hiace omsider er ute av markedet, inklusive overliggersalget på 1000 biler (riktignok er det vel 119 biler igjen ennå). Men ikke bare det, for også VW Transporter taper terreng, med 6,6 prosent tilbakegang. Klassens framgangsvinner er åpenbart Mercedes Vito – selv om det fortsatt går tre transportere per Vito…

Sprinter-klassen – Her går det hardt for seg. Sprinter selv har ikke tatt del i den elleville veksten på nesten 14 prosent. Det har imidlertid tvillingen VW Crafter, som kunne notere 30 biler i mai – og 90 prosent økning så langt i år. Men fortsatt er det altså langt igjen til «originalen»… Av konkurrenter er det kun Citroen Jumper som ikke har hatt glede av klassens nye vitalitet. Og hvis noen lurer på hva Theault Proteo er, som har registrert 1 bil i år, så er det en hestetransporter som ser ut som en bobil.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Powered by Labrador CMS