-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Kvart århundre siden FH ble lansert
Nesten en million eksemplarer er solgt etter at Volvo lanserte FH-modellen i 1993.
FH anses på mange måter som selve ryggraden i Volvo Trucks, og den har vært med lenge.
Før modellen ble lansert i 1993 var det tøffe tider i transportmarkedet, og Volvo omtaler i dag lanseringen som dristig.
– Vi nærmet oss slutten på en nedgangsperiode, men valgte å satse stort. Det viste seg å være lurt. Vi lanserte FH på helt rett tidspunkt, og hadde det mest attraktive produktet på et tidspunkt da økonomien og transportmarkedet fikk et oppsving, uttaler adm. dir. i Volvo Trucks, Claes Nilsson.
Den første FH-versjonen var basert på et nytt chassis med et design som vakte oppsikt tidlig på 90-tallet. Så ble det ikke mindre enn tre ansiktsløftninger av førerhuset mellom 1993 og 2008, før den nye generasjonen FH ble lansert i 2012 med nytt førerhus.
Som Volvos toppmodell har FH selvsagt vært utstyrt med mange av produsentens innovasjoner.
For eksempel da de var den første lastebilprodusenten som tok i bruk kollisjonsputer (1995), og da de introduserte frontmontert underkjøringsbeskyttelse (FUPS) i 1996.
Vi kan også nevne girkassen I-Shift som kom i 2001, klimaanlegget I-park Cool som kom i 2012 og Volvo Dynamic Steering som ble introdusert året etter. Komfortutstyr som har gitt mange sjåfører en merkbar forskjell i hverdagen.
I anledning jubileet unner vi oss et lite tilbakeblikk gjennom FH-historien med disse bildene: