-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes last blir selvstendig
Det kom ikke som noen bombe at Daimler nå har fortalt at de kommer til å skille ut lastebil-delen som et eget selskap.
Da Volkswagen skilte ut sine tungbil-engasjementer i eget selskap og skapte Volkswagen Truck & Bus i 2015 (som senere ble til Traton i 2018), var det ventet at Daimler ville følge den samme oppskriften.
Det har latt vente på seg, men da meldingen endelig kom reagerte markedet med applaus: Daimler-aksjene steg umiddelbart med 9 prosent.
Grepet er nok like meget for personbilgruppens skyld som for lastebilenes.
LES OGSÅ: Ny organisering skal løfte Bertel O. Steen Lastebil og Buss
Selskapene opererer på forskjellige markeder. USA er stor for lastebilavdelingen. Kina er det største for personbiler.
De to produktområdene må også konsentrere seg om forskjellige retninger og teknologier i fremtidens grønne omstilling, og personbilene har spesiell utfordring i konkurranse med andre premium-elektriske biler som Tesla, Porsche, Audi og BMW.
Gjør man den jobben riktig, ligger det store gevinster der og venter.
Forslaget om å skille ut Daimler Trucks må vedtas av en ekstraordinær generalforsamling som sannsynligvis vil finne sted i 3. kvartal for at selskapet skal kunne noteres på Frankfurtbørsen i år.
LES OGSÅ: Daimler Trucks' nye svenske stjerne har det travelt
Det er ikke sagt noe om hvor stor del av selskapet som skal på børs, men analytikere antyder at truck-gruppen kan bli gitt en verdi på 35 milliarder euro, mens moderselskapet har en verdi på 64 milliarder euro.
Man regner med at eksisterende Daimleraksjonærer vil motta aksjer som represeenterer en god majoritet i det nye lastebilselskapet.
Det er også sagt at Daimler kommer til å skifte navn til Mercedes-Benz «når tiden er inne».