-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lover spenning med digital truck racing
FIA European Truck Racing Championship (ETRC) lar seg ikke stoppe av korona. Frem til de ekte racinglastebilene skal ut i aksjon i august kjøres åtte runder digital racing som du kan følge hjemme i stua.
Motorsporten er også hardt rammet av koronakrisen, og fans over hele verden hungrer etter litt skikkelig kniving på racerbanene.
Både Formel 1 og MotoGP har blitt satt på vent denne våren, men nå skal begge «kongegrenene» etter planen starte opp i juli.
Alle de racingriggede lastebilene i FIA ETRC står også parkert for tiden, men i denne serien konkurrerer teamene og sjåførene fremdeles like fullt.
Arrangøren har nemlig kommet opp med en kreativ vri: Digital racing.
Følger samme regler
Ja, du gjettet riktig – det er snakk om dataspill, men alt foregår så nært opptil virkeligheten som mulig.
I kalenderen er det satt opp åtte løpsrunder på kjente europeiske baner. Det første løpet ble kjørt 24. mai på Hungaroring (Ungarn), og det er allerede arrangert løp på Misano (Italia) og Slovakia Ring.
Denne helgen står beryktede Nürburgring (Tyskland) for tur når den fjerde runden skal kjøres søndag 28. juni.
Hver løpsdag består av et oppvarmingsheat, og to løpsheat på ettermiddagen.
Kun de 17 fullverdige førerne i den virkelige FIA ETRC-serien, samt noen spesielt inviterte, får delta, og løpene kjøres etter samme regler og reguleringer som vanlig.
Det innebærer blant annet en topphastighetsbegrensning på 160 kilometer i timen (hvor mange andre motorsportgrener har toppfartbegrensning? Det sier vel litt om sikkerhetsaspektene rundt lastebilracing).
Motsatt startrekkefølge i siste heat er også en del av gamet.
Den nedre vektgrensen på 5,3 tonn er kanskje ikke like relevant for den digitale kjøringen, men det er mulig man finner vekten langt inne i algoritmene et sted.
Her får du en prøvesmak av digital truck racing (artikkelen fortsetter under videoen):
Sitter trygt i simulator
Førerne får selv velge hva slags simulator de ønsker å bruke. Alle sitter på «hver sin tue» rundt i Europa og er kun linket sammen digitalt.
Knivingen og spenningen kan sikkert bli minst like intens som når de kjører fysisk mot hverandre med centimeters mellomrom på samme bane, men det er klart at man mister noe av intensiteten som ligger til grunn i all motorsport: risikoen.
På skjermen kan førerne plante fronten rett i en annen lastebil i 160 kilometer i timen uten å heve et øyelokk, der han eller hun sitter trygt i simulatoren.
Dette gjør nok også noe med «risikoviljen» ved forbikjøringer og andre manøvre, som gir det hele et noe mindre realistisk preg.
Like fullt skal for øvrig lastebilene, med teamfarger og utseende, også være så likt virkeligheten som mulig. I hovedsak kjøres det med biler fra Iveco, MAN, Freightliner (Daimler) og Scania.
Prøv selv
Hvert år er rundt 420.000 publikummere tilstede på disse lastebilløpene, i tillegg til at serien sendes på TV.
Den digitale kjøringen kringkastes av arrangøren selv på Youtube, Facebook og egen hjemmeside, og kanskje kan det være med på å øke interessen for tungbilracing.
Dersom du ikke vil nøye deg med å se på de proffe racerførerne konkurrere i dataspillet, forteller arrangøren at du også kan prøve deg selv i det offisielle FIA ETRC-spillet som er tilgjengelig for PlayStation 4, Xbox One, PC og Nintendo Switch.
Her får du muligheten til å temme et fem tonns «monster», med de samme reglene som i den virkelige løpsserien.
Det innebærer fartsgrensen på 160 kilometer i timen, spesielle forbikjøringsteknikker og et vannreservoar på 200 liter som manuelt skal fordeles ut i løpet for å kjøle ned bremsene.
Lykke til!
PS. Her er de gjenstående rundene av den digitale løpsserien, som du kan følge for eksempel på Youtube:
- Runde 4 - 28. juni, Nürburgring (Tyskland)
- Runde 5 - 5. juli, Autodrom Most (Tsjekkia)
- Runde 6 - 19. juli, Circuit Zolder (Belgia)
- Runde 7 - 2. august, Le Mans (Frankrike)
- Runde 8 - 16. august, Jarama (Spania)
PS 2. Etter planen skal det første løpet i år med fysisk kjøring på bane gjennomføres 29.-30. august på Autodrom Most i Tsjekkia. Deretter er det planlagt løp på Zolder (Belgia), 12.-13. september, Jarama (Spania) 26.-27. september, Hungaroring (17.-18. oktober), Le Mans (Frankrike) 7.-8. november og Misano (Italia) 14.-15. november.