Skal tåle nesten dobbelt så høy kraft ved påkjørsel bakfra

De nye kravene til underkjøringshindre innføres for fullt fra 1. september 2021, men for nye typegodkjente kjøretøy ble kravet innført i september 2019. Flere velger dessuten å oppgradere frivillig.

Publisert

Det nye kravet for underkjøringshindre gjelder foreløpig kun for kjøretøy med ny typegodkjenning, hvor underkjøringshinder er en del av typegodkjenningen.

Da er det krav om et såkalt «Versjon 3»-hinder, i henhold til forskriften UNECE R58.03.

– 90 prosent av bilene vi registrerer per i dag enkeltgodkjennes. Her kan kundene selv velge om de vil følge ny eller gammel forskrift, fremt til 1. september 2021. Fra da gjelder den nye forskriften for alle nyregistrerte kjøretøy, opplyser daglig leder Hans Otto Westli i VBG Group Sales AS til YrkesBil.

Nær dobbel kraft
Den nye forskriften krever at underkjøringshindrene skal tåle nesten dobbelt så høy kraft som produktene definert i det tidligere regelverket.

Det stilles også nye krav til bakkeklaring, økte dimensjoner og kortere overheng enn tidligere for de nye underkjøringshindrene. Bakgrunnen for skjerpelsen av kravene er å minimere skadene ved en eventuell påkjørsel bakfra.

De nye kravene stiller store krav til produsentene, som må utvikle betydelig kraftigere hindre. Samtidig må de håndtere konsekvensene i form av blant annet økt vekt og vibrasjoner.

– Vi ser kravene til høyere kraft ved kollisjoner som ekstremt positivt fra et sikkerhetsperspektiv. Vår visjon er å øke sikkerheten på veiene med produktene våre, sier Isabella Berglund, varemerkesjef i VBG, i en pressemelding.

80 prosent sterkere
VBG i Vänersborg utvikler og produserer lastebilkoblinger og tilhørende utstyr. Selskapet har nå utviklet en ny serie med modulære underkjøringshindre, som er hele 80 prosent sterkere enn forrige versjon.

– I tillegg til økt styrke har de nye underkjøringshindrene våre ny og bedre funksjonalitet, og de skal være mer stabile enn forgjengerne. Vi viste frem de nye produktene på Transport & Logistikk i Lillestrøm høsten 2019, og flere kunder synes det er interessant å gå over til de nye hindrene allerede nå, før de faktisk må, sier Westli.

Han viser blant annet til nyheter på den uttrekkbare varianten, som nå kan leveres med fire ulike armlengder og med manuell, elektrisk eller hydraulisk manøvrering. Produktet fungerer som underkjøringshinder både i innfelt og utfelt posisjon.

– I tillegg har vi en oppfellbar variant, som også blir veldig lettbetjent sammenlignet med dagens versjon. Det er et hinder man løfter opp og kobler på hengeren, og når man tar av hengeren, feller man det ned igjen, forteller Westli.

Mer omfattende testing
Tidligere var det kun beskyttelsesbjelken og gavlen som ble testet. Men fra og med 1. september 2019 skal hele systemet for underkjøringshinderet, rammen og til og med festet til rammen, gavlen og bjelken sammen tåle testkreftene for å kunne sertifiseres.

Utviklingen av de nye produktene stiller også krav til nye tilpasningsmuligheter til en rekke kjøretøytyper, rammebredder og monteringsbehov. VBG mener dette har bidratt til nye og fleksible løsninger som forbedrer ergonomien og arbeidsmiljøet for brukeren.

– Det som har vært mest utfordrende i utviklingen, er å ta hensyn til de store kreftene som skal absorberes i samsvar med de nye kravene, samtidig som kundenes krav til vekt- og plassoptimalisering skal ivaretas, sier Miso Kalliokorpi, gruppe- og prosjektleder, VBG.

– Helst skal de nye produktene passe på det stedet den forrige modellen var montert, og ikke føre til nye konstruksjonsbehov for kundene. I ettertid er vi mest fornøyde med at vi har klart å få plass til produktene på i prinsippet samme sted som de gamle produktene sitter i, selv om testkreftene er fordoblet, sier Kalliokorpi.

Powered by Labrador CMS