Den nye D13TC-motoren har patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som øker effektiviteten, samt en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound.

Å drive et vellykket transportselskap innebærer å håndtere stadig flere leveranser og mindre marginer og samtidig jobbe for minst mulig miljøpåvirkning.

Mats Franzén, strategidirektør for drivlinjer hos Volvo Trucks.

Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Volvo I-Save

Volvo med nytt spareprogram

Hevder de nye grepene kan redusere drivstoffkostnadene betydelig uten at det går utover kjørbarheten.

Publisert

I-Save kaller de spareprogrammet som angivelig skal senke drivstofforbruket med inntil syv prosent ved langtransport.

Selve kjernen er den nye D13TC-motoren med patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som ifølge produsenten forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten ved at varme og energi ledes inn mot midten av sylinderne.

Overflødig energi i eksosen blir brukt på nytt til å drive motoren ved hjelp av en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound-enheten.

D13TC-motoren produserer opptil 300 Nm ekstra dreiemoment. Det betyr at du trenger mindre akselerasjon og drivstoff for å holde jevn fart på motorveien.

Andre funksjoner i I-Save inkluderer nye bakaksler, et oppdatert kartbasert I-See-system som analyserer og tilpasser seg kommende stigninger og omfatter programvare for girskifte som er optimalisert for langtransport.

Det er alltid grunn til å skjerpe de kritiske sansene når bilprodusentene opererer med prosentvise reduksjoner eller økninger, for det er ikke alltid åpenbart hva de måler i forhold til.

Men Volvo forklarer denne gangen hva som er referansen, og hevder at alle de nevnte produktene og tjenestene i sum kan redusere drivstoffkostnadene med opptil syv prosent sammenlignet med en D13 Euro 6 trinn D-motor uten «spareprogrammet» I-Save.

Som alltid er det imidlertid ingen garanti for at du klarer alle de syv prosentene, så Volvo tar rikelig med forbehold: «Den reelle drivstofføkonomien vil variere avhengig av mange faktorer, for eksempel bruk av konstantfartholder, faktisk topografi, sjåførens erfaring og værforhold», heter det i meldingen.

– Vi har tilpasset alle sider ved I-Save til langtransportselskaper, særlig dem som vanligvis kjører mer enn 120 000 km i året. Jo lengre de kjører, dess mer kan de potensielt spare, sier Mats Franzén, strategidirektør for drivlinjer hos Volvo Trucks.

–––––––––––––––––––––––

Inkludert i Volvo FH med I-Save:

  • D13TC (Turbo Compound)-motor på 460 hk (2600 Nm) eller 500 hk (2800 Nm)
  • Nye bakaksler
  • Motorstopp ved tomgang
  • I-Cruise med I-Roll, som regulerer hastigheten for å holde drivstofforbruket nede
  • Servostyringspumpe med variabelt slagvolum
  • Oppdatert I-See
  • Oppdatert I-Shift med programvare som er optimalisert for langtransport
Powered by Labrador CMS