-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tester selvkjørende busser utenfor Stockholm
– Teknologien er nå tilstrekkelig moden til å starte forsøk i trafikk på offentlige veier, sier Scania-topp Karin Rådström (bildet).
Det er Scania og Nobina som snart skal teste selvkjørende store busser i rutetrafikk i Barkarby i Stockholms län. Prosjektet er allerede i gang, mens bussene er ventet å bli satt på veien i 2020.
– Vi vil lære mye gjennom dette prosjektet som vi kan ta med oss videre i utviklingen av autonome busser, sier Karin Rådström, som inntil 1. mars var sjef for bussdivisjonen i Scania.
Nå er hun øverste sjef for salg og markedsføring i Scania, og er tatt opp som medlem av konsernets ledergruppe.
LES OGSÅ: Skeptisk til autonomt
Sjåfør i back up-funksjon
Ifølge Scania blir autonom-testen et av de første forsøkene i sitt slag med store busser i Europa. Testen vil bli gjennomført i to trinn: først uten reisende, og så skal pendlerne ønskes velkommen ombord.
Som i de fleste andre tilsvarende tester av autonom-teknologi skal det også her sitte et menneske og overvåke trafikken og være klar til å overta styringen dersom systemet svikter. Samme person skal også hjelpe passasjerene ved behov.
– Vi hos Nobina er sterkt engasjert i å etablere det vi tror vil være en viktig del av fremtidig kollektivtransport, sier Henrik Dagnäs, administrerende direktør i Nobina Sweden.
Han poengterer at forsøkene vil gi ny innsikt og erfaringer i arbeidet med å utvikle drift og kontroll av autonome busser.
– Kravene til de autonome bussene vil være like tøffe som resten av trafikken når det gjelder tilgjengelighet, sikkerhet og pålitelighet, understreker Dagnäs.
RAPPORT: Veiene kan faktisk bli mindre sikre med autonom lastebiltransport
En kilometer i første omgang
De to elbussene, av typen Scania Citywide LF, knytter den raskt voksende Barkarby-byen til nærmeste t-banestasjon, Akalla.
Bussene skal kjøre fem kilometer lange strekninger med fire stopp i dedikerte bussfelt. Innledningsvis er cirka en kilometer av ruten planlagt å bli drevet autonomt. I løpet av andre fase av forsøkene forventes om lag 300 reisende å bruke de autonome bussene hver dag.
Utviklingsprosjektet har allerede startet, og praksisforsøkene vil etter planen begynne i 2020. Gjennom prøveperioden vil informasjon om blant annet gjennomsnitthastighet, tilgjengelighet, tidspresisjon, avvikshåndtering og kundetilfredshet bli samlet og analysert.
Barkarby er allerede sentrum for flere testprosjekter innen nye kollektivtransportløsninger, noe som gjør at byen har et svært moderne trafikksystem.
Foruten de nevnte autonome bussene er det snakk om prosjekter innen infrastruktur og kjøretøy for BRT-systemer og nye digitale løsninger. Alt foregår i samarbeid mellom Region Stockholm, Järfälla kommune og Nobina.
LES OGSÅ: Norsk gruveselskap tar i bruk autonome lastebiler