Tøffe brannbiler
Tøffe brannbiler
Tøffe brannbiler
Tøffe brannbiler
Tøffe brannbiler
Tøffe brannbiler

Tøffe brannbiler for ekstreme oppdrag

Skogbrannfaren har vært ekstrem i Norge denne sommeren, og en ny hetebølge fører til det samme i store deler av Europa. Her er noen av de tøffe brannbilene som settes inn i slokkingsarbeidet.

Publisert

Unimog er kjent for sine ekstreme terrengegenskaper og store arbeidskapasitet.

En kombinasjon som passer perfekt når tyske brannmannmannskaper nå står overfor ekstreme skogbranner, blant annet i de skogkledde fjellområdene Schwarzwald (den svarte skogen) i Baden-Würtemmberg sørvest i landet.

Daimler har publisert bilder og video fra slokkingsarbeidet, og forteller at Kirchzarten brannvesen benytter en Unimog U 5023. Med en bakkeklaring på 45 centimeter takler 14,5-tonneren det kuperte terrenget og vegetasjonen uten altfor store anstrengelser.

Tankkapasiteten på 4.000 liter vann og en tank på 500 liter skum sørger for godt med slukningsmidler, men om det virkelig haster kan sentrifugalpumpen fra Ziegler med en kapasitet på 3.000 liter i minuttet tømme tanken rimelig raskt.

Scania forteller også om ekstra pågang på brannbiler i sommer.

De har blant annet fått bestilling på ti P490 6X6 med Rosenbauer-påbygg fra Fraport Greece, som drifter 14 regionale flyplasser i sterkt skogbrannrammede Hellas.

Dette er også kjøretøy som ikke lar seg skremme av dyp gjørme eller bratte kneiker.

Brannbilene er utstyrt med en 7.000 liters vanntank og 860-liters skumtank, som sammen yter maksimalt 6.000 liter i minuttet ved 10 bar.

Powered by Labrador CMS