Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log
Einride T/Log

Tung svenske på Goodwood

Festival of Speed heter arrangementet. Den svenske tømmerbilen som debuterte der i år var nok ikke blant de raskeste. Men den hadde andre spennende kvaliteter. Selvkjørende for eksempel.

Publisert

Blant moderne Formel 1-biler og milliard-dyre klassikere, skal det godt gjøres å vekke oppsikt.

Men på årets Festival of Speed på engelske Goodwood, var det en svenske som virkelig klarte det. Den autonome bilen til Einride.

For det blaserte publikummet på plenen til Lord March hadde det imidlertid ikke vært nok med den utgaven som faktisk har vært vist her og der i det siste (den har til og med vært i utlandet – på bilutstillingen i Detroit).

Nei, her kreves det noe nytt og oppsiktsvekkende, og det skal jeg si de fikk.

For nå har Einride tatt oppskriften sin – plattform, eldrift, selvkjøringsteknologi og et meget funky utseende – og tatt frem noe helt nytt: en tømmerbil!

Den opprinnelige versjonen var bygget for et helt konkret formål: å frakte 15 paller på landeveien – og en slik oppskrift definerte på mange måter utseendet.

Den nye, T/Log, skal møte mer varierte oppgave slik at det man med en gang kunne gjøre var å fjerne hele boksen bak front-skjoldet.

Kall det bare ikke førerhuset, den flaten helt foran på bilen: «Førerhuset er det som virkelig koster penger på en lastebil. Og sett en fører inni, så blir det hele enda dyrere», sier Robert Falck, Einrides CEO.

Han foreslår at vi skal se på det hele som en drone bygget for å frakte tømmer – bortsett fra at denne dronen bare skal bevege seg på jorden.

Denne T/Log-utgaven har fått flere hester enn Opus 1, og den har fått litt mer utpreget terreng-egenskaper slik at man kan ta den med ut i skauen.

Den er designet som en 16-tonns bil med batterier på 300 kWh om bord, som skal kunne gi bilen en rekkevidde på nesten 200 kilometer med full last.

Den møter SAE Level 4 selvkjørings-definisjon – det vil si at den kan opptre uten innslag av mennesker om bord på klart definerte områder og i klart definerte situasjoner.

– Her kan føreren erstattes av en operatør som fjernstyrer det hele, gjerne mange hundre kilometer unna, forklarer Falck.

Teknikken henter de fra Nvidia Drive, og man bruker et fjernstyringssystem designet av Phantom Auto som jobber over et ganske enkelt 4G nett uten påtakelige forsinkelser.

Bilen overvåker 360 grader av seg selv ved hjelp av lidar og radar og gammeldagse optiske kameraer.

Som en som har forsøkt seg på tømmerkran vil jeg håpe at Einride også har funnet en automatisk måte å laste bilen på.

De håper å ha bilen på veien i 2020 og oppgir følgende lengde x bredde x høyde: 7338 x 2552 x 3563 mm.

Powered by Labrador CMS