Girteka kjøper 500 DAF

Det dreier seg om store tall når den litauiske transportgiganten handler lastebiler.

Publisert
Girteka og DAF
BILDETEKST: Mindaugas Raila (t.h.), styreleder hos Girteka Logistics, og DAFs direktør, Preston Feight, undertegner avtalen om 500 nye XF.

I 2016 vakte det oppsikt da Girteka la inn ordre på 1.000 nye Mercedes-Benz Actros, og oppmerkomheten var ikke mindre da de i fjor kjøpte 2.000 nye Volvo FH.

Nå er det i Eindhoven de spiser bløtkake, etter å ha hatt besøk av Girteka-styreleder Mindaugas Raila. Kvitteringen fra den seneste handleturen hans viser nemlig 500 XF-modeller fra DAF.

– Disse nye DAF-lastebilene inngår i planene våre om ytterligere utvidelser i Europa. Flesteparten vil settes i drift i perioden juli til oktober 2018, uttaler Raila i en pressemelding.

Over 4.400 kjøretøy
Siden de startet opp midt på nittitallet har Girteka Logistics – med hovedkontor i Vilnius – bygget seg opp til å bli et av europas største transportselskaper, med spesielt fokus på internasjonal fullbiltransport (FTL).

I Norge har selskapet vært hyppig diskutert i transportbransjen de seneste årene, etter blant annet tilfeller av brudd på kjøre- og hvilteidsbestemmelsene og kobotasjeregelverket. Men selskapet har gjentatte ganger, blant annet på NLF-konferansen i vinter, forsikret om at dette er tilbakelagte kapitler.

Konsernets kjøretøyflåte består i dag av mer enn 4.400 lastebiler, i tillegg til 4.700 tilhengere. Selskapet opplyser at de fleste av bilene er under to år gamle, og det er merkene Volvo, Mercedes-Benz og snart DAF som utgjør de største andelene.

Driftskostnader avgjørende
Raila understreker at de har foretatt omfattende markedsundersøkelser før de valgte å gå for DAFs toppmodell XF.

Han nevner lave driftskostnader, og da spesielt drivstofføkonomi, samt lave CO2-utslipp, som viktige kjøpskriterier.

XF-versjonene med Space Cab og Super Space Cab er valgt for å gi sjåførene komfortable boforhold i førerhuset, opplyses det.

Alle de 500 bilene utstyres med 12,9-liters PACCAR MX-13-motoren (365 kW/480 hk, 2500 Nm) samt den nye automatiske TraXon-girkassen.

Videre er det huket av på utstyrslisten for en rekke førerassistentfunksjoner, og det er valgt serviceintervaller på opptil 200.000 kilometer.

Powered by Labrador CMS