Støtte til miljø-lastebiler

Det tyske samferdselsdepartement skal nå dele ut 10 millioner euro per år for å fremme magre og utslippslave lastebiler. Gass, batterier og hydrogen er blant satsingsområdene.

Publisert

Det er Bundesministerium for Trafikk og Digital Infrastruktur (sant!) (BMVI) som administrerer pengene gjennom Bundesamt for Godstrafikk (BAG).

Pengene skal brukes som tilskudd for bedrifter, først og fremst speditører og transportører, som vil satse mer miljøvennlig.

– Vi vil støtte transportbransjen slik at den kan gå over til mer miljøvennlige biler. Ved en slik overgang tjener vi alle sammen. Brukerne, miljøet og de som bor langs de sterkt trafikkerte veiene, sa samferdselsminister Andreas Scheuer da han gjorde planene kjent.

Tilskuddet gjelder bar for biler over 7,5 tonn som drives av batterier, brenselceller, CNG eller LNG.

For en bil med CNG-drift mottar en bedrift 8.000 Euro i støtte, LNG gir 12.000 Euro. En elbil på inntil 12 tonn er det samme summen, mens en elbil over 12 tonn kan hente inn 40.000 euro i tilskudd.

Totalbidraget er begrenset til en halv million pr. bedrift.

I tillegg skal elbiler være fri for Maut-betalingen fra 1.1. 2019.

Foreløpig er dette nye tilskuddsprogrammet begrenset frem til utgangen av 2020.

Den landsdekkende tyske foreningen av godstransportører, BGL, hilser tiltaket velkommen. De peker på at merkostnadene for gassdrift ofte kan utgjøre 40.000 Euro pr. år.

– Her er et tilskudd på 12.000 Euro absolutt en merkbar hjelp. Selv om støtten til store batterielektriske lastebiler er mer av teoretisk interesse, siden slike biler ikke finnes i dag, sier foreningens daglige leder, Prof. Dr. Dirk Engelhardt.

Også DSLV, det tyske Spedisjons- og Logistikkforbundet applauderer.

Slike tiltak kan i det minste hjelpe oss et skritt videre med å løse oss fra diesel-avhengigheten, sier sjefen der, Frank Huster.

Powered by Labrador CMS