-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Støtte til miljø-lastebiler
Det tyske samferdselsdepartement skal nå dele ut 10 millioner euro per år for å fremme magre og utslippslave lastebiler. Gass, batterier og hydrogen er blant satsingsområdene.
Det er Bundesministerium for Trafikk og Digital Infrastruktur (sant!) (BMVI) som administrerer pengene gjennom Bundesamt for Godstrafikk (BAG).
Pengene skal brukes som tilskudd for bedrifter, først og fremst speditører og transportører, som vil satse mer miljøvennlig.
– Vi vil støtte transportbransjen slik at den kan gå over til mer miljøvennlige biler. Ved en slik overgang tjener vi alle sammen. Brukerne, miljøet og de som bor langs de sterkt trafikkerte veiene, sa samferdselsminister Andreas Scheuer da han gjorde planene kjent.
Tilskuddet gjelder bar for biler over 7,5 tonn som drives av batterier, brenselceller, CNG eller LNG.
For en bil med CNG-drift mottar en bedrift 8.000 Euro i støtte, LNG gir 12.000 Euro. En elbil på inntil 12 tonn er det samme summen, mens en elbil over 12 tonn kan hente inn 40.000 euro i tilskudd.
Totalbidraget er begrenset til en halv million pr. bedrift.
I tillegg skal elbiler være fri for Maut-betalingen fra 1.1. 2019.
Foreløpig er dette nye tilskuddsprogrammet begrenset frem til utgangen av 2020.
Den landsdekkende tyske foreningen av godstransportører, BGL, hilser tiltaket velkommen. De peker på at merkostnadene for gassdrift ofte kan utgjøre 40.000 Euro pr. år.
– Her er et tilskudd på 12.000 Euro absolutt en merkbar hjelp. Selv om støtten til store batterielektriske lastebiler er mer av teoretisk interesse, siden slike biler ikke finnes i dag, sier foreningens daglige leder, Prof. Dr. Dirk Engelhardt.
Også DSLV, det tyske Spedisjons- og Logistikkforbundet applauderer.
– Slike tiltak kan i det minste hjelpe oss et skritt videre med å løse oss fra diesel-avhengigheten, sier sjefen der, Frank Huster.