Nye Setra S 531 DT
Nye Setra S 531 DT
Nye Setra S 531 DT
Nye Setra S 531 DT
Nye Setra S 531 DT
Nye Setra S 531 DT
Nye Setra S 531 DT
Nye Setra S 531 DT

Ny Setra dobbeltdekker på veien

Bussen ble presentert første gang i fjor sommer. Nå er luksus-dobbeltdekkeren demonstrert på offentlig vei for første gang.

Publisert

Etter femten år og mer enn 2.300 solgte enheter av forgjengeren, Setra S431DT, var tiden moden for å presentere en helt ny dobbeltdekker-buss fra Daimler-eide Setra.

På modellen S531DT er meste nytt, ikke minst eksteriørdesignet. Samtidig er familielikheten til de øvrige bussene i Setra-programmet, og da spesielt Comfort Class og Top Class, godt bevart – så det er ingen tvil om hva dette er for noe.

LES OGSÅ: Bertel O. Steen får Setra-importen

Stor valgfrihet
I disse dager har den nye bussmodellen blitt demonstrert for første gang på offentlig vei, med prøvekjøring blant annet for fagpressen. Dermed er det ikke lenge igjen før du kan se de første utgavene i drift.

Innvendig er det i kjent Setra-stil lite som minner om sparebluss. Muligheten for skreddersøm, med materialer av høy kvalitet, er nærmest «uendelig» slik at de inntil 83 passasjerene skal kunne reise så komfortabelt som mulig. En liten bistro i første etasje er for eksempel ikke helt uvanlig, bare for å nevne noe.

På den nye førerplassen har man to valgmuligheter: enten et noe enklere design eller et «high class» - design, med instrumentbord hentet fra henholdsvis Comfort Class eller Top Class.

Sikkerheten i høysetet
Prestisjemodellen har naturligvis det nyeste innen sikkerhetssystemer tilgjengelig. Dette inkluderer blant annet nyeste generasjon av den aktive bremseassistenten ABA4, som hadde verdenspremiere i denne bussen. Systemet gjenkjenner nå både stillestående og bevegelige elementer, som dyr, mennesker og andre hindringer – både foran og på siden av kjøretøyet, ved hjelp av to radarsoner.

Den ene radaren overvåker inntil 250 meter foran bussen og gir først et varsel til føreren. Hvis sjåføren ikke reagerer i tide, vil bussen automatisk foreta en nødbrems. Nærradaren som ser bredere og kortere, varsler også, men foretar nødbremsen umiddelbart siden tidsfaktoren da er kritisk. Føreren kan selv oppheve nødbremsingen ved å gi gass igjen.

I tillegg har bussen en radar på høyre side for å fange opp, og varsle om, syklister eller fotgjengere som befinner seg i blindsonen ved sving til høyre. I hastigheter over 45km/t vil radaren dessuten fungere som en filskift-varsler.

Bussen skal bygges ved Daimlers bussfabrikk i Neu-Ulm. I en overgangsperiode vil både utgående og ny modell bygges parallelt. I 2016 ble det solgt over 200 av Setras populære dobbeltdekker-busser.

Powered by Labrador CMS