-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lik lønn for lik kjøring
DGB – en av de største tyske sammenslutningene av fagorganisasjoner, er på banen i forbindelse med revisjon av EUs såkalte Workers Directive. Det som styrer fri flyt av arbeidskraft.
DGB, Deutsche Gewerkschaftsbund, er en betydningsfull paraplyorganisasjon for 8 tyske fagforeninger. Til sammen er nesten 6 millioner arbeidstakere organisert der.
Nå har de gått sterkt ut i forbindelse med at direktivet som styrer arbeidskraften over EUs grenser skal revideres.
Deres hovedinteresse er «samme lønn for samme arbeid», men de har utvidet dette til å presisere spesielle krav i forbindelse med transportarbeid.
De vil at lik lønn for likt arbeid også skal gjelde for lastebilsjåfører, og da må det – sier de – spesielle regler inn i det nye direktivet.
For Tyskland snakker vi om store tall. Man regner med at for 440.000 personer var Tyskland hovedmålet når arbeidskraft krysset grenser i 2016, samtidig som mer enn 260.000 personer krysset grensen fra Tyskland til andre land, for å jobbe.
For EUs sosialkommisar, Marianne Thyssen, er saken opplagt: «en enighet om direktivet må medføre samme lønn for samme arbeid på samme sted, i tillegg til den samme rettssikkerheten».
Men DGB peker på at særlig i europeisk landeveistransport preges bildet av lønns- og sosial dumping. Eksempler på sosial dumping er sjåfører som er på landeveien i månedsvis uten å se familiene. Og en åpenbar lønnsdumping, sier Stefan Körzel, en av DBGs talspersoner i denne saken, er buss-sjåfører som kjører trans-europeiske ruter.
«Disse skal ikke bare ha en minstelønn felles», sier Körzel, «de skal ha tarifflønn og ekstraytelser, alle sammen.»
Dessuten er DBG engstelige for forbeholdene i direktivet. «Ingen sektor og ingen yrkesgruppe må behandles spesielt i direktivet» sier de. Og er spesielt kritiske til unntak som sier at direktivet først skal gjelde etter tre dager på nytt sted. «På denne måten kan arbeidsgivere legge opp ruter slik at hans sjåfører aldri vil komme inn under dette regelverket», presiserer de.
Dagens regelverk stammer fra 1996. Revisjonene ble foreslått den 8. mars 2016 – 2 år siden. Men er ennå ikke vedtatt av medlemsstatene. Inntil det skjer er det de eldgamle som gjelder.
Litt for mye har skjedd på disse 22 årene – mener blant andre DBG.