Lastebil på YrkesBil.no:
Brukte lastebiler - Lastebilnyheter
bilde

Fremgang for Daimlers nyttige

Nutzfahrzeuge er et tvilsomt uttrykk. Det kan høres ut som om de andre bilene ikke er nyttige. Men de nyttige varebilene fra Daimler satte i hvert fall ny volumrekord i fjor.

«Mercedes-Benz Vans goes global», er det kjekke, tyske mottoet for varebildivisjonens vekst-strategi.

Det ser ut som det virker, for fjerde år på rad har man satt nye produksjons- og salgsrekorder. 

Litt spesiell stas var det med 2017-resultatet, for første gang kom man gjennom 400.000-bils grensen. Så vidt. Med ca. 1.000 enheter.

Det er et par andre hyggelige spesial-avsnitt i denne historien. Et er at X-Klassen endelig er kommet på plass. Foreløpig bare 3.300 siden den ble lansert i november, men nok til å bikke 400K.

Mer imponerende er imidlertid Sprinter-tallene. Nøyaktig 50 % av totalen – 200.500 biler – på tross av at hele verden vet at den er på vei ut. Den nye skal premieres i februar (når utleveringene starter vet vi ikke), men allikevel økte faktisk Sprinter-salget i fjor. Med 4 % og ny rekord på den også.

Men det var mellomklassemodellene Vito og V-Klasse som vokste sterkest. En fremgang på 22 % betyr at de endte på 171.100 biler. Av de to versjonene var det Vito som økte mest og endt på nesten 112.000. Mye av fremgangen skyltes Kina der den var i salg for første gang. 

Ikke bare i salg, forresten, i produksjon også. Her har vi et annet bra tysk/kinesisk slagord: «Made in China for China»!

Kina endte derfor med 23.800 enheter – en fremgang på solide 75 %.

Den minste tilhørte også vekstområdene. Citan kom opp i 26.100 som er en forsiktig vekst på ca. 5 %.   

Både Citan og den nye Sprinter får batterielektriske versjoner neste år, men allerede i fjor åpnet Mercedes-Benz bestillingsbøkene for den elektriske Vito. Bilen skal ut til kundene annet halvår neste år – og kommer sikkert til å bidra til en viss vekst.

Det var nok ingen andre regioner som hadde en vekst tilsvarende Kinas. Men Latin-Amerika vokste med 31 % til 16.400 biler. NAFTA-regionen endte med 44.800 biler og en pluss på 3 %.  EU30 sto tilbake med 273.300 biler – en fremgang på ca. 9 %. Tyskland alene: 105.800 biler og 10 % opp.

Og dersom du har glemt det: Norge: 3.700 biler. Det tilsvarer 10 % opp.

Nå skulle man tro at det var mye enklere å telle opp store lastebiler enn de mye mindre, og mange flere, varebilene.

Men nei – der er de ikke kommet lenger enn til ut november. Men kan allerede slå fast at det er ny rekord i den gården også.

I hele fjor ble det levert ut 415.100 biler av alle merkene, Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses og BharatBenz.

Etter en fullført november kunne man se tilbake på 422.500 enheter. Så langt tilsvarte det en økning på 12 % og sammen med interne kunnskaper om desembertakten anslår konsernet at de kommer til å nå et total-resultat på 465.000 biler.

Ikke bare adskillig mer enn 2017-resultatet, men også – og kanskje ikke fullt så gledelig, for prognosemakerne – langt over det man regnet med ved starten av dette året.

Vi vil komme tilbake med målgangen, når det hele er avsluttet.