Scania-protokollene
Scania-protokollene
Scania-protokollene
Scania-protokollene

Fremdeles dukker det opp – 100 år etter

Nye protokoller gir oss ny viten om Scanias pionerdager i Norge. Det ene dokumentet er datert for nøyaktig 100 år siden i dag.

Publisert

Da Jørgen Seemann Berg, redaktør i YrkesBil på den tiden, drev og jobbet med boken om Norsk Scania (den kom ut i oktober 1995) jaktet vi selvfølgelig på norske Scania-informasjoner fra før den tiden Norsk Scania-Vabis AS ble stiftet i 1945.

Vi fant faktisk ganske meget.

Og da Asbjørn Rolseth, velkjent bidragsyter i YrkesBil, arbeidet med sin «Super, Bulldog og V8» (utgitt av oss i 2011) var det nye runder i arkiver. Jeg husker blant annet noen spennende dypdykk hos det som var igjen av Hofstads, en gang importør, der det blant annet dukket opp en ordreprotokoll.

Men støvsugd hadde vi åpenbart ikke.

Fascinerende
For en uke siden var Scania-sjef Frode Neteland og informasjonssjefen der, John Lauvstad, på besøk hos oss til det årlige nyttårsintervjuet (som du kan lese i YrkesBil nr. 1-2018). Med seg hadde de kopier av noen gamle avtaler.

Det var fire ting med dem:

  1. Ikke hadde jeg sett dem før.
  2. De så ganske spennende ut.
  3. En var datert 19. desember 1917 og
  4. «Det lå noe mer på kontoret».

Vi skal fortelle litt mer om dem i en kommende utgave av YrkesBil, men la oss feire 100-årsdagen med å fortelle hva akkurat den avtalen gjelder: Den er skrevet mellom det som allerede er registrert som Norsk Automobilfabrik i Kambo – opprettet året før for å montere Scania-Vabis biler i Norge og her forplikter Kambo-folket seg til å kjøpe 50 «byggesett», ti og ti, for enten 1,5 tonns lastebiler, eller 36 hesters personbiler.

I tillegg til selve kontrakten, som er på 10 omfattende punkter, følger en fem sider lang fortegnelse over hver eneste del som skal følge med i hvert byggesett. Og hver eneste del er priset: «Motor, 80 x 140 mm. Komplett med centrifugalregulator, magnetapparat ZF4 med handförställning, fläkt med drivningsanordning och rom. Förgassare. Igångsättingsväv, svinghjul, avloppsrör, cirkulationspumpe og vattenrör mellan denna och motorn, alt komplett monterat och i driftsfärdigt skick samt avprovad» kr. 4.000,-

Chassisramme, komplett med fjær-fester og grunnet kostet bare kr. 700,- og vi er helt nede på 4 Bultar no. 723 til kr. 1 pr. stk.

Summert ville hver lastebil koste kr. 11.562,55 inn, og hver personbil 10.1165,-. (Gang med 33. for 2017-kroner)

Fascinerende lesing og, altså, underskrevet for nøyaktig 100 år siden i Södertälje och Kristiania av Sigurd Hiorth – en av Kambo-stifterne, og Scania-Vabis-sjefen Hans Ostermann.

Enormt beløp
Men vi kunne jo ikke nøye oss med det. Vi måtte jo sjekke ut resten.

De krever begge litt grundigere historisk innsats.

Den første er datert 28. september 1916 og er skrevet mellom AB Scania-Vabis i Södertälje og «en prosjektert norsk automobilfabrikk» representert ved I. Wankel, Sigurd Hiorth og Harald Hauge.

Så langt er alt greit. Men på kontrakten dukker også AS Noma opp, og Ingv. Hofstad og andre navn og begreper som enten kan oppklare uklare deler av den tidligste norske Scania-historien – eller tåkelegge den enda mer.

Og så har vi den som er datert i Stockholm den 11. februar 1920 og som føyer seg til den delen av historien som heter «det-gikk-nok-ikke-som-ventet». Her er det sikkerhet og pant og overføring av aksjer, og nedskriving av aksjekapitalen i Norsk Scania-Vabis fra 2 millioner (et enormt beløp) til 1,4 (ikke mindre imponerende det!).

Tar aldri slutt
Og svenskene kjøper tilbake 16 Scania-Vabis-radiatorer som Norge har fått produsert hos Motor-Radiators i London, mens Kambo åpenbart fremdeles sikter på å bygge biler: det skal leveres deler til 10. stk. personbiler nr. 1.

Det finns ikke noen verre (eller bedre) måte å ødelegge arbeidsdagen på enn når det dukker opp slike ting.

Her er det mer enn nok å ta fatt i – 100 år etter. Og, heldigvis, det viser seg stadig at det tar aldri slutt.

Powered by Labrador CMS