-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Økende motorutvalg fra Scania
Tre motorfamilier, 9, 13 og 16 liter – fra 280 til 730 hk har til nå vært tilgjengelig for Scanias nye lastebilgenerasjon. Nå kommer en helt ny 7-liters sekser samtidig som gassmotorutvalget utvides.
Den nye «lille» motoren er først og fremst beregnet for urban kjøring, forteller Scania ved introduksjonen.
De forteller om drivstoffbesparelser på inntil 10 prosent, på lavere støynivå og på lavere vekt. Dessuten legger de vekt på den type kjørbarhet som «kundene i krevende bymiljøer etterspør».
Det er åpenbart også et moment her at motoren er spesielt egnet for det nye lave P-førerhuset med lav motortunnel.
LES OGSÅ: Scania nærmer seg komplett
Tre effektnivåer
Den nye motoren kommer med tre effekt-nivåer. 220, 250 og 280 hk – alle ved 1.900 omdreininger. De har henholdsvis 1.000, 1.100 og 1.200 Nm som alle begynner ved 1.050 omdreininger. Det fortelles dessuten om en vektreduksjon på 360 kg. – sammenliknet med 9-liters motoren.
DC07 er det naturlige navnet på den minste motorfamilien fra Scania som er utviklet i tett samarbeid med en gammel partner: Cummins.
Basis for nyskapningen er det som Scania kaller «en velkjent motor som er i bruk i flere hundre tusen forskjellige kjøretøy» hvilket høres ut som en forsiktig beskrivelse av Cummins ISB6,7.
Anna Wingen, som har jobbet med denne motoren i utviklings- og forskningsavdelingen, presiserer imidlertid at her har de bygget inn alle egne kunnskaper om avanserte dieselmotorer og det er Scanias egne overvåkings og kontrollsystemer som er bygget inn.
«Dessuten har den fått en helt ny turbolader og den nyeste versjonen av Scanias egenutviklede eksosetterbehandlings-system, som bare trenger SCR for å møte Euro 6 standarden», legger hun til.
Samtidig med denne lille fortelles det at de har introdusert OC13 for gassdrift, samtidig som de presenterer en oppdatert av OC09 gassmotoren.
Økende marked
13-literen gir 410 hk ved 1.900 omdreininger og 2.000 Nm mellom 1.100 og 1.400 omdreininger.
«Egenskaper som en tilsvarende dieselmotor, god kapasitet for tung langtransport og rekkevidde inntil 1000 km. på flytende LNG» forteller Henrik Eng, en av sjefene hos Scania Trucks.
Det er nok ikke uten grunn at motoren ble lansert på Ecomondo-messen i Italia. Der er det et stort marked for gassdrevne kjøretøy. Men Scania er ikke i tvil om at dette markedet vil øke.
«Det er betydelig interesse blant mulige kunder i Europa for å kunne kjøre langtransport på gass. De ønsker en løsning som gir alle gass-fordelene, for eksempel bedre total driftsøkonomi, uten noen ulemper», sier han.
Det er selvfølgelig et vesentlig moment at man kan liste opp slike løsninger som «bærekraftig transportløsning». Scania nevner en reduksjon i CO2-utslippene på 15 – 20 % for naturgass og helt opp til 95 % for bio-metan.
Lydsvak gange
Scania benytter tennplugger i sine gassmotor-konstruksjoner, med forblanding av drivstoff og oksygen på vei inn i sylinderen, for å sikre en fullstendig forbrenning.
«Svært viktig har det også vært å sikre best mulig kjørbarhet, slik at ytelse og karakteristikk skal stemme overens med det man forventer fra en moderne dieselmotor», sier Folke Fritzon, senioringeniør på utviklingsavdelingen som har vært sentral i utviklingen av gassmotorene.
Han forteller også at det er tennpluggen som definerer serviceintervallene for slike motorer. For denne er intervallene satt til 45.000 km.
Denne nye 13-literen kommer alltid i kombinasjon md Opticruise. Men når det gjelder tankløsninger kan man velge. Scania tilbyr både LNG-tanker for flytende naturgass, og tanker som kan ta CNG – komprimert naturgass.
I gassutgave får den femsylindrede 9-literen 280 eller 340 hk ved 1.900 omdreininger, og et imponerende dreiemoment på henholdsvis 1.350 og 1.600 Nm som hentes ut mellom 1.100 og 1.400 omdreininger.
Felles for både den lille og den store gassmotoren er lydsvak gange slik at de er svært velegnet til jobber i tettbygde områder, også om natten. Begge motorene møter kravene i PIEK som stipulerer maks. 72 dB(A) i spesielt støyømfintlige områder.