-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mercedes last blir selvstendig
Allerede i sommer ble det snakk om at Daimler skulle skille ut forskjellige virksomheter for å utløse større børsverdier. Nå er det offisielt.
Det var Fiats Sergio Marchionne som gikk opp denne løypa. Allerede i 2010 skilte han ut industri- og landbruksgruppen CNH, og senere fulgte Ferrari.
Nå har styret i Daimler vedtatt at man skal gå videre med en tilsvarende strategi.
Vil hente ut verdier
Målet er å skille ut lastebilavdelingen, som ikke går så veldig bra – fra personbil og varebil, som går så det griner. Og så beholde Financial Services som en egen enhet.
Disse tre separate enhetene skal «sitte under ett tak og ledes av Daimler» heter det fra Stuttgart.
Målet er å hente ut verdier som nå ligger latent i hele gruppen, og å bygge en struktur som gjør det meget enklere «å reagere fort».
Egentlig snakker vi nok elektrifisering hele veien. Det krever investeringer og det krever evne til å endre seg raskt, og er først og fremst en utfordring for personbilene.
Skespsis
Markedet reagerte nesten ikke på meldingen, aksjene økte med bare 1 prosent. Det er åpenbart skepsis på flere områder.
At det i Daimler meldingen sto at det skulle settes av 3 milliarder ekstra til Daimlers pensjonsfond allerede i fjerde kvartal i år, blir nok sett på som et forsøk på å «smøre» fagforeningene som sikkert helst ser at det hele holdes sammen.
Og når Daimler sier at det ikke er planer om å kvitte seg med noen av divisjonene, er nok det også en skuffelse for de som ser på for eksempel mobilitetstjenesten Moovel som en ren distraksjon.
Dette kommer ikke til å skje i morgen, en avgjørelse blir ikke tatt før tidligst på aksjonærsamlingen i 2019, men samtidig sier Daimler at de allerede nå investerer 100 millioner euro «i de første skrittene».