-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo lover gass-biler med diesel-ytelser
Volvo Trucks presenterer nå tunge lastebiler som kjører på flytende naturgass eller biogass.
De følger dermed etter blant annet Iveco og Scania som fra før tilbyr tunge biler som kjører på flytende natur- eller biogass.
Volvo lover at de nye tunge lastebilene deres har samme ytelse, manøvrerbarhet og drivstofforbruk som Volvos dieseldrevne modeller.
I tillegg skal CO2-utslippene til de nye lastebilene være 20–100 prosent lavere enn diesel, avhengig av valget av drivstoff, opplyser Volvo Trucks i en pressemelding.
Nye FH LNG og FM LNG er tilgjengelig med 420 eller 460 hk for tung region- og langtransport.
– Med de nye lastebilene kan vi tilby et alternativ med lav klimapåvirkning, som også innfrir de høye kravene til ytelse, drivstoffeffektivitet og kjørelengde. Dette er en kombinasjon som kundene våre i region- og langtransport krever, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonsansvarlig i Volvo Trucks.
LES OGSÅ: Litra skal kjøpe 100 biogassbiler
Matcher diesel-momentet
Produsenten forklarer at i stedet for en motor med Otto-syklus, som er den tradisjonelle løsningen for gassdrevne kjøretøyer, drives FH LNG og FM LNG av gassmotorer som bruker teknologi basert på dieselsyklusen.
«Dette betyr at en transportør som velger gass, kan gjøre det uten å gå på akkord med manøvrerbarhet, drivstoffeffektivitet og pålitelighet», hevdes det.
Volvos 460 hk gassmotor gir et dreiemoment på 2300 Nm, mens versjonen med 420 hk produserer 2100 Nm. Dette skal være det samme som tilsvarende dieselmotorer fra Volvo. Drivstofforbruket skal ligge 15–25 prosent lavere enn for tradisjonelle gassmotorer.
LES OGSÅ: Enova vurderer støtte til biogass-kjøretøy
Opptil 1.000 km
Drivstoffet som brukes er naturgass i form av LNG (flytende naturgass) eller biogass, også kjent som LBG. Begge drivstoff er metanbaserte. Ved bruk av biogass reduseres klimaavtrykket med opptil 100 prosent, og med naturgass reduseres det med 20 prosent, ifølge Volvo. Dette gjelder utslipp fra kjøretøyet under bruk, også kjent som «tank til hjul».
For å sikre maksimal kjørelengde fylles tankene med LNG, som lagres ved et trykk på 4–10 bar og en temperatur på -140 til -125 °C. Den største drivstofftanken rommer nok LNG til en kjørelengde på opptil 1.000 km.
Å fylle tanken skal ta omtrent like lang tid som å fylle diesel. Under kjøring varmes drivstoffet opp, settes under trykk og konverteres til gass før det sprøytes inn i motoren. For å antenne gassen blir en liten mengde diesel tilført under innsprøytingen.
100 prosent reduksjon i CO2-utslipp krever at fossil diesel erstattes med HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) og kombineres med biogass.
Samarbeid om infrastruktur
Volvo Trucks samarbeider for tiden med gassleverandører og kunder om å utvikle og bygge ut LNG-infrastrukturen i Europa. Denne utviklingen får også politisk støtte i mange land samt fra EU. En strategi for å bygge ut LNG-infrastrukturen er også med i EU-kommisjonens og medlemslandenes handlingspakker for å sikre Europas energitilførsel i på lang sikt.
Som YrkesBil.no kunne melde tidligere i høst jobber Skagerak Energi sammen med franske Air Liquide om å bygge ut et nettverk av gass-fyllestasjoner i Norge.
– Naturgass har åpenbare klimafordeler, den er konkurransedyktig priset i mange land, og det finnes tilstrekkelige reserver til å rettferdiggjøre utstrakt bruk. Fokuset på LNG-kjøretøyer legger grunnlaget for å sikre drivstoff- og kostnadseffektiv drift for kundene våre. Samtidig gjør vi det mulig å redusere klimapåvirkningen betydelig ved langtransport, sier Lars Mårtensson.
Volvo FM LNG og Volvo FH LNG kommer for salg våren 2018.
Fakta om modellene:
• Tilgjengelige versjoner: Trekkvogner (4x2, 6x2, 6x4) og jevnlastbiler (4x2, 6x2, 6x4) med en brutto vogntogvekt på opptil 64 tonn for region- og langtransport.
• Motor: Volvo G13C Euro 6. 6-sylindret rekkemotor på 13 liter med common rail, injektordyser for gass og diesel. Tilgjengelig med 420 hk / 2100 Nm og 460 hk / 2300 Nm.
• Girkasse: Volvo I-Shift.
• Drivstofftanker: Tilgjengelig med 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) eller 205 kg (495 l) LNG for kjørelengder på opptil 1000 km. En liten dieseltank er også montert.
• Eksos-etterbehandling: SCR og partikkelfilter.
• Volvo FH LNG og Volvo FM LNG har typegodkjenning, og er sertifiserte i henhold til EU-standard ECE R110.